حکایت و داستان امروز : لحظه آخر

 به هنگام حمله ی ناپلئون به روسیه دسته ای از سربازان او در مرکز شهر کوچکی از آن سرزمین همیشه برف در حال جنگ بودند ...


یکی از فرماندهان به طور اتفاقی از سواران خود جدا می افتد و گروهی از قزاقان روسی رد او را می گیرند و در خیابانهای پر پیچ و خم شهر به تعقیب او می پردازند .

فرمانده که جان خود را در خطر می بیند پا به فرار می گذارد و سر انجام در کوچه ای سراسیمه وارد یک دکان پوست فروشی می شود و با مشاهده ی پوست فروش ملتمسانه و با نفس های بریده بریده فریاد می زند : کمکم کن جانم را نجات بده . کجا می توانم پنهان شوم؟!

پوست فروش میگوید : زود باش بیا زیر این پوستینها و سپس روی فرمانده مقداری زیادی پوستین می ریزد ...
 

پوست فروش تازه از این کار فارغ شده بود که قزاقان روسی شتابان وارد دکان می شوند و فریاد زنان می پرسند : او کجاست ؟ ما دیدیم که او آمد تو!!!

قزاقان علیرغم اعتراضهای پوست فروش دکان را برای پیدا کردن فرمانده فرانسوی زیر و رو می کنند . آنها تل پوستین ها را با شمشیرهای تیز خود سیخ می زنند اما او را نمی یابند سپس راه خود را می گیرند و می روند .

فرمانده پس از مدتی صحیح و سالم از زیر پوستینها بیرون می خزد و در همین لحظه سربازان او از راه می رسند .

پوست فروش رو به فرمانده کرده و محجوب از او می پرسد : ببخشید که همچین سوالی از شخص مهمی چون شما می کنم اما می خواهم بدانم که اون زیر با علم به اینکه لحظه ی بعد آخرین لحظات زندگیتان است چه احساس داشتید ؟

فرمانده قامتش را راست کرده و در حالی که سینه اش را جلو میداد خشمگین می غرد : تو به چه حقی جرات میکنی که همچین سوالی از من بپرسی ؟ سرباز این مردک گستاخ را ببرید چشماشو ببندید و اعدامش کنید . من خودم شخصا فرمان آتش را صادر خواهم کرد !!!

محافظان بر پیکر پوست فروش چنگ زده کشان کشان او را با خود می برند و سینه کش دیوار چشمان او را می بندند پوست فروش نمی تواند چیزی ببیند اما صدای ملایم و موجدار لباسهایش را در جریان باد سرد می شنود و برخورد ملایم باد سرد بر لباسهایش خنک شدن گونه هایش و لرزش غیر قابل کنترل پاهایش را احساس می کند ...

سپس صدای فرمانده را می شنود که پس از صاف کردن گلویش به آرامی میگوید :

آماده ............. هدف ......

در این لحظه پوست فروش با علم به این که تا چند لحظه ی دیگر همین چند احساس را نیز از دست خواهد داد ؛ احساسی غیر قابل وصف سر تا سر وجودش را در بر می گیرد و قطرات اشک از گونه هایش فرو می غلتد پس از سکوتی طولانی پوست فروش صدای گامهای را میشنود که به او نزدیک میشوند ...

سپس نوار دور چشمان پوست فروش را بر می دارند . پوست فروش که در اثر تابش ناگهانی نور خورشید هنوز نیمه کور بود در مقابل خود فرمانده فرانسوی را می بیند که با چشمانی نافذ و معنی دار چشمانی که انگار بر ذره ذره وجودش اشراف دارد به او می نگرد...

آنگاه به سخن آمده و به نرمی می گوید : حالا فهمیدی که چه احساسی داشتم ؟!

 

 



موضوعات مرتبط: داستانک
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392 ] [ 7:12 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نما متن39



موضوعات مرتبط: نما متن
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392 ] [ 7:6 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

6 خوراکی مفید برای رشد مو

 

ظاهر مو، چه برای مردان و چه برای زنان اهمیت زیادی دارد.
در این ایمیل به چند ماده غذایی مفید برای سلامت مو اشاره شده است.

 

 1 - چای سبز، گردو و ماهی سالمون : 
پلی فنولز و امگا ۳ در این مواد غذایی علاوه بر تقویت قلب و مغز، باعث شادابی مو هم می شود. اگر دچار شوره سر هستید، سر خود را با چای سبز شست و شو دهید تا از بروز قارچ های شوره زا پیشگیری شود.


 
 

2 - میوه : 
میوه هایی با رنگ های شاد مانند هلو، توت فرنگی، انبه، کیوی و گوجه فرنگی غنی از ویتامین C است. این ویتامین برای تولید کلاژن که در ساختار مو نقش دارد، ضروری است. علاوه بر آن، ویتامین C پوست را نیز سفت می کند.


 
 

3 - لوبیا، غلات سبوس دار و مواد غذایی سالم غنی از ویتامین B : 
ویتامین های B به ویژه B6 و اسید فولیک، در خون رسانی به فولیکول های مو موثر است.این ویتامین رشد مو را تقویت و ریزش مو را کند می کند. مواد غذایی دیگر غنی از ویتامین B شامل لوبیا، نخود، هویج، گل کلم، دانه سویا، مغز میوه و تخم مرغ است.


 
 

4 - سبزی های سبز پر رنگ : 
اسفناج و کلم بروکلی منبع عالی ویتامین های A و C است که در تولید چربی طبیعی پوست سر که نرم کننده طبیعی نیز به حساب می آید، موثر است.

  

5 - دانه کنجد : 
در طب چینی برای تیره نگه داشتن طولانی تر مو از دانه کنجد استفاده می شود.


 

6 - آواکادو : 
میوه و روغن آن از تولید دی هیدرو تستوسترون (DHT) که فولیکول های مو را از بین می برد، پیشگیری می کند. اما برای حفظ سلامت مو از مصرف چه نوع ماده غذایی باید پرهیز کرد؟ چربی حیوانی؛ زیرا باعث تولید DHT بیشتر می شود و در نتیجه به فولیکول های مو آسیب می رساند.

DHT به فولیکول های مو در مردانی که به طور ژنتیکی به ریزش مو مستعد هستند، آسیب می رساند.


 



موضوعات مرتبط: تندرستی
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392 ] [ 7:4 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

دغای ماه رجب



موضوعات مرتبط: مناجات ونیایش
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392 ] [ 6:55 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نمامتن38

Type 



موضوعات مرتبط: نما متن
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392 ] [ 1:47 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

بهترین دین کدام است؟!!


مکالمه‌اى بين لئوناردو باف و دالايى‌لاما

لئوناردو باف يک پژوشگر دينى معروف در برزيل است. متن زير، نوشته اوست

در ميزگردى که درباره «دين و آزادى» برپا شده بود و دالايى‌لاما هم در آنحضور داشت، من با کنجکاوى، و البته کمى بدجنسى، از او پرسيدم: عالى جناب،بهترين دين کدام است؟
...خودم فکر کردم که او لابد خواهد گفت: «بودايى» يا «اديان شرقى که خيلىقديمى‌تر از مسيحيت هستند.»
دالايى‌لاما کمى درنگ کرد، لبخندى زد و به چشمان من خيره شد ... و آنگاه گفت:
«بهترين دين، آن است که از شما آدم بهترى بسازد.»
من که از چنين پاسخ خردمندانه‌اى شرمنده شده بودم، پرسيدم:
آنچه مرا انسان بهترى مى‌سازد چيست؟
او پاسخ داد:
«هر چيز که شما را دل‌رحم‌تر، فهميده‌تر، مستقل‌تر، بى‌طرف‌تر، بامحبت‌تر،انسان دوست‌تر، با مسئوليت‌تر و اخلاقى‌تر سازد. دينى که اين کار را براى شما بکند، بهترين دين است»

من لحظه‌اى ساکت ماندم و به حرف‌هاى خردمندانة او انديشيدم. به نظر منپيامى که در پشت حرف‌هاى او قرار دارد چنين است:
دوست من! اين که تو به چه دينى اعتقاد دارى و يا اين که اصلاً به هيچ دينىاعتقاد ندارى، براى من اهميت ندارد. آنچه براى من اهميت دارد، رفتار تو درخانه، در خانواده، در محل کار، در جامعه و در کلّ جهان است.
به ياد داشته باش، عالم هستى بازتاب اعمال و افکار ماست.
«هيچ دينى بالاتر از حقيقت وجود ندارد.»



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392 ] [ 1:44 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

داستان زیبای مرد فقیر

مرد فقیرى بود که همسرش کره مى ساخت و او آنرا به یکى از بقالى های شهر مى فروخت ،آن زن کره ها را به صورت دایره های یک کیلویى مى ساخت. مرد آنرا به یکى از بقالى های شهر مى فروخت و در مقابل مایحتاج خانه را مى خرید. روزى مرد بقال به اندازه کره ها شک کرد و تصمیم گرفت آنها را وزن کند. هنگامى که آنها را وزن کرد، اندازه هر کره ۹۰۰ گرم بود. او از مرد فقیر عصبانى شد و روز بعد به مرد فقیر گفت:دیگر از تو کره نمى خرم، تو کره را به عنوان یک کیلو به من مى فروختى در حالى که وزن آن ۹۰۰ گرم است.مرد فقیر ناراحت شد و سرش را پایین انداخت و گفت:ما ترازویی نداریم و یک کیلو شکر از شما خریدیم و آن یک کیلو شکر را به عنوان وزنه قرار مى دادیم .یقین داشته باش که:به اندازه خودت برای تو اندازه مى گیریم

 



موضوعات مرتبط: داستانک
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392 ] [ 1:40 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

 ماه رجب و ريزش رحمت



پيامبر صلى الله عليه و آله: :

مَن عَظَّمَ شَهرَ رَجَبٍ فَقَد عَظَّمَ أمرَ اللّهِ ، ومَن عَظَّمَ أمرَ اللّهِ أدخَلَهُ جَنّاتِ النَّعيمِ

هر كس ماه رجب را بزرگ بدارد، فرمان خدا را بزرگ داشته است

و هر كه فرمان خدا را بزرگ بدارد ، خدا او را وارد بهشت هاى پُرنعمت مى كند.

شُعَب الإيمان : ج ۳ ص ۳۷۴ ح ۳۸۱۳ / دانشنامه قرآن و حديث : ج 12 ، ص500

 



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392 ] [ 1:23 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

۹ راهکار برای برطرف کردن پُف زیر چشم

آیا بخاطر چشم‌هایتان احساس پیری و خستگی می‌کنید؟ آیا احساس سرزندگی و هوشیاری وقتی چشم‌هایتان بخاطر پف‌های زیر پلکتان، خسته و پژمرده به نظر می‌رسد، برایتان سخت است؟ اینها نشانه‌های استرس و خستگی هستند.

به همین منظور نکاتی برایتان آورده‌ایم که به شما برای برطرف کردن پُف زیر چشم‌هایتان کمک می‌کند تا جوانی و شادابی به صورتتان برگردد.
 


۱. سیب‌زمینی:
 
یک سیب‌زمینی خام را (بعد از اینکه چند دقیقه‌ای آن را در یخچال خنک کردید) دو تکه کنید و بعد چشم‌هایتان را بسته و هر تکه را روی یکی از چشم‌هایتان قرار دهید. طوری سیب‌زمینی‌ها را روی چشم‌هایتان بگذارید که نواحی پف‌کرده زیر چشمتان را هم در بر بگیرد و بگذارید که ۲۰-۱۵ دقیقه آنجا بمانند. بعد از این مدت خواهید دید که پف زیر چشم‌هایتان کمتر می‌شوند.
 


۲. شیر: 
اگر پف‌کردگی زیر چشم‌هایتان بسیار زیاد است، این راهکار را باید همیشه دنبال کنید. دو تکه پنبه را در شیر خیس کرده و روی پلک‌هایتان بگذارید و بگذارید ۳۰-۲۰ دقیقه آنجا بماند. این به چشم‌هایتان برای حفظ آب کمک می‌کند و همچنین خنکشان می‌کند.
 


۳. روغن: 
در یک کاسه کمی آب خنک ریخته و چند قطره روغن ویتامین E به آن اضافه کرده و خوب مخلوطشان کنید. دو تکه پنبه را در این مخلوط خیس کرده و برای ۲۰ دقیقه روی چشم‌هایتان بگذارید. این کار به برطرف کردن تورم دور چشم‌هایتان کمک می‌کند.
 


۴. خیار: 
خیار داروی طبیعی بسیار عالی برای خلاص شدن از پف زیر چشم است. دو تکه خیار خنک و تازه برداشته و برای ۲۵ دقیقه روی چشم‌هایتان بگذارید. با خنکی فوق‌العاده خیار روی چشم‌هایتان حسابی ریلکس کنید و چُرتی بزنید. این کار به آرام کردن ذهنتان هم کمک می‌کند و خواص ضدالتهاب خیار پف‌کردگی بافت‌های زیر چشم را هم کاهش می‌دهد.
 


۵. چای‌کیسه‌ای خنک: 
اگر عجله دارید، می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه‌ای را برداشته و در آب خنک خیس کنید و بگذارید کمی در یخچال بمانند. سپس به مدت ۳۰-۲۵ دقیقه آنها را روی چشمانتان بگذارید. دراز بکشید و کمی استراحت کنید. سپس چشم‌ها و صورتتان را با آب خنک بشویید و پوستتان را خشک کنید. 
 


۶. آب یخ و قاشق:
 پف زیر چشم‌ها را می‌توانید با کمک یک لیوان آب یخ و چهار قاشق استیل کاهش دهید. قاشق‌ها را در آب یخ خنک کنید و بعد روی هر چشمتان یکی از آنها را قرار دهید. مدام قاشق‌ها را تعویض کرده و دوباره برای خنک شدن در آب یخ بیندازید.  آنقدر این کار را ادامه دهید تا احساس کنید کمی از پف‌کردگی از بین رفته است.
 


۷. سفیده تخم‌مرغ: 
چند عدد سفید تخم‌مرغ را هم زده و با استفاده از برس مخصوص دور چشم‌هایتان بزنید. این کار باعث می‌شود ناحیه دور چشم‌هایتان کشیده‌تر شده و کمتر پف‌کرده به نظر برسد. بگذارید سفیده تخم‌مرغ ۲۰ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد صورتتان را با آب خنک بشویید.



۸. چای سبز کیسه‌ای: بگذارید چای‌ سبز‌های کیسه‌ای که در آب خنک خیس شده‌اند ۱۵-۱۰ دقیقه روی چشم‌هایتان بمانند. خواص طبیعی این چای‌های گیاهی موجب برگرداندن پف زیر چشم‌ها به حالت طبیعی خود می‌شود.
 


۹. آبرسانی بدن: 
تا جاییکه می‌توانید آب بنوشید. بله، نوشیدن آب پف زیر چشم‌ها را کاهش می‌دهد. پس هر زمان که احساس کردید زیر چشم‌هایتان پف کرده است، یک لیوان آب بنوشید.

 

 

 



موضوعات مرتبط: تندرستی
[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392 ] [ 1:12 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

هفت سلام قرآنی

 



موضوعات مرتبط: آیات منتخب
[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392 ] [ 1:2 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

 خاموشي و سخن مومن



مام سجاد(سلام الله علیه): :

المُؤمِنُ نُطقُهُ ذِكرٌ ، وصَمتُهُ فِكرٌ ، ونَظَرُهُ اعتِبارٌ

مؤمن ، سخنش ذكر [خدا] است

، سكوتش انديشيدن ، و نگاه كردنش درس گرفتن .

إرشاد القلوب : ص ۸۳ / دانش نامه قرآن و حدیث: ج8 ، ص 406 




 



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ دو شنبه 23 ارديبهشت 1392 ] [ 1:52 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

الهى نامه استاد حسن زاده آملى

 بسم الله الرحمن الرحیم

الهى بحق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده.

الهى راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.

الهى یا من یعفو عن الکثیر و یعطى الکثیر بالقلیل از زحمت کثرتم وارهان و رحمت وحدتم ده.

الهى سالیانى مى پنداشتم که ما حافظ دین توایم استغفرک اللهم در این لیلة الرغائب هزار و سیصد و نود فهمیدم که دین تو حافظ ما است احمدک اللهم.

الهى چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است.

الهى ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره اى و ما همه هیچکاره ایم و تنها تو کاره اى.

الهى از پاى تا فرقم در نور تو غرقم یا نور السموات و الارض انعمت فزد.

الهى شان این کلمه کوچک که به این علو و عظمت است پس یا على یا عظیم شان متکلم اینهمه کلمات شگفت لا تتناهى چون خواهد بود.

الهى واى بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم.

الهى چون تو حاضرى چه جویم و چون تو ناظرى چه گویم.

الهى چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت.

الهى چون عوامل طاحونه چشم بسته و تن خسته ام راه بسیار میروم و مسافتى نمى پیمایم واى من اگر دستم نگیرى و رهاییم ندهى.

الهى خودت آگاهى که دریاى دلم را جزر و مد است یا باسط بسطم ده و یا قابض قبضم کن.

الهى دست با ادب دراز است و پاى بى ادب، یا باسط الیدین بالرحمة خذ بیدى.



موضوعات مرتبط: الهی نامه
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 6:13 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

شعر

 دلم را سپردم به بنگاه دنیا

و هی آگهی دادم این جا و آن جا

و هر روز

برای دلم

مشتری آمد و رفت

و هی این و آن

سرسری آمد و رفت

 

ولی هیچ کس واقعا

اتاق دلم را تماشا نکرد

دلم ، قفل بود

کسی قفل قلب مرا وا نکرد

 

یکی گفت :

چرا این اتاق

پر از دود و آه است

یکی گفت :

چه دیوارهایش سیاه است

یکی گفت :

چرا نور این جا کم است

و آن دیگری گفت :

و انگار هر آجرش

فقط از غم و غصه و ماتم است

 و رفتند و بعدش

دلم ماند بی مشتری

و من تازه آن وقت گفتم :

خدایا تو قلب مرا می خری ؟

 

و فردای آن روز

خدا آمد و توی قلبم نشست

و در را به روی همه

پشت خود بست

و من روی آن در نوشتم :

ببخشید ، دیگر

برای شما جا نداریم

از این پس به جز او

کسی را نداریم

عرفان نظرآهاری از کتاب " روی تخته سیاه جهان با گچ نور بنویس "

الهی وربی من لی غیرک

پروردگارم به غیر از تو هیچ کس را ندارم (دعای کمیل)

 



موضوعات مرتبط: عرفان نظر آهاری
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 4:59 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

جملات الهام بخش برای زندگی

 



موضوعات مرتبط: جملات الهام بخش برای زندگی
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 4:54 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

داستان "من هشتمین آن هفت نفرم

 سگ اصحاب کهف از غار بیرون آمد تا تجربه ی شگفتش را با مردمان در میان بگذارد . می خواست بگوید که چگونه سگی می تواند مردم شود ! او نمی دانست که مردمان به سگان گوش نمی دهند ، حتی اگر به زبان آدمیان صحبت کنند . سگ اصحاب کهف ، زبان به سخن باز کرد اما پیش از آن که چیزی بگوید ، سنگش زدند و چوبش زدند ، رنجور و زخمی اش کردند .

سگ اصحاب کهف گریست و گفت :

- من هشتمین آن هفت نفرم . با من این گونه نکنید ... آیا کتاب خدا را نخوانده اید ؟ ... آیا نمی دانید پروردگار از من چگونه به نیکی یاد می کند ؟ هزار سال پیش از این خوی سگی ام را کشتم و پلیدی ام را شستم ، امروز از غارم بیرون آمدم که بگویم چگونه سگی می تواند به آدمی بدل شود ، اما دیدم که چگونه آدمی بدل به دام و دد شده است . دست هایی از خشم و خشونت دارید ، می درید و می کشید . دندان تیز کرده اید و جهان را پاره پاره می کنید . این سگ که آن همه از او نفرت دارید ، نام من است اما خوی شما ست !

سگ اصحاب کهف گفت :

- آمده بودم از تغییر برایتان بگویم . از تبدیل ، از ماجرای رشد و از فراتر رفتن اما می بینم که شما از تبدیل تنها فروتر رفتن را بلدید ، سقوط و مسخ را . با چشم های اعتیاد به جهان نگاه می کنید و با پیش داوری ، زندگی . چرا اجازه نمی دهید تا کسی پلیدی اش را پاک کند و نجاستش را تطهیر . چرا نیاموخته اید ، نیاموخته اید که به دیگران گوش دهید . شاید دیگری سگی باشد اما حقیقت را گاهی از زبان سگی نیز می توان شنید !

سگ اصحاب کهف به غارش بازگشت و پیش خدا گریست و از خدا خواست تا او را دوباره به خواب ببرد .

خدا نوازشش کرد و سگ اصحاب کهف برای ابد به خواب رفت ...

   عرفان نظرآهاری"از کتاب "من هشتمین آن هفت نفرم



موضوعات مرتبط: عرفان نظر آهاری
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 4:34 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

گودی كمر چه برسر ما می آورد؟

 گودی كمر؛ وراثتی است

متخصصان دریافته اند گودی كمر ارثی و اكتسابی است یعنی عمده ترین دلیل گودی بیش از اندازه كمر، ژنتیكی است و برخی افراد نیز به صورت مادرزادی دچار شلی بیش از حد بافت های نگهدارنده مفاصل هستند كه از تظاهرات آن افزایش گودی كمر است.

دكتر توانا با اشاره به این كه مشكل گودی كمر در كودكان بروز پیدا نمی كند و پس از بلوغ خود را نشان می دهد، اضافه می كند: در كسانی كه یا به دلیل لاغری بیش از حد و گرفتن رژیم های سخت دچار ضعف عضلات كمر هستند، این مشكل با درد شدید بروز پیدا می كند. اضافه وزن و بزرگی شكم نیز به همین نسبت می تواند به شلی و ضعف عضلات شكم منجر شود و به این شكل افزایش قوس كمر، علائم آزار دهنده خود را بروز می دهد.

قوس كمر بیشتر نمی شود

شاید سوال بسیاری این باشد كه آیا قوس كمر به مرور زمان بیشتر می شود؟

دكتر توانا به این پرسش چنین پاسخ می دهد: قوس كمر بیشتر نمی شود، اما ضعف عضلات باعث می شود كه علائم آن بیشتر بروز كند كه این موضوع باعث كم توانی شخص می شود.

شاید هیچ عاملی در بروز علائم قوس كمر موثر تر از نداشتن تحرك و اضافه وزن نباشد، اما پوشیدن مداوم كفش های پاشنه بلند بیش از سه سانت نیز می تواند علائم دردناك قوس كمر را بیشتر بروز دهد. بر این اساس به افرادی كه قوس كمر دارند، توصیه می شود كفش های پنجه پهن و پاشنه پهن بپوشند.

درست بنشینید؛ زیاد سرپا نایستید

از آنجا كه مشكل قوس كمر جنبه ارثی دارد پس قابل پیشگیری نیست، اما می توان با اصلاح روش زندگی و بخصوص نحوه قرار گرفتن بدن در حالت نشسته و ایستاده، از حاد شدن علائم آن جلوگیری به عمل آورد.

به همین دلیل متخصصان طب فیزیكی بر نپوشیدن كفش های پاشنه بلند، پیشگیری از افزایش چربی و برجستگی شكم، اصلاح نحوه نشستن و خوابیدن، بخصوص زمان بارداری به عنوان راه هایی برای جلوگیری از شدت یافتن علائم گودی كمر تاكید می كنند.

به گفته دكتر توانا نحوه صحیح نشستن و پر كردن گودی كمر با یك بالشتك كوچك، استفاده از صندلی دسته دار و قرار دادن دست ها روی دسته صندلی، استفاده از زیرپایی، جلوگیری از ایستادن و نشستن طولانی مدت و دراز كشیدن به پهلو از راهكارهای موثر در كاهش درد و ناراحتی ناشی از گودی كمر است.

ورزشی ساده برای تقویت عضلات كمر

متخصصان طب فیزیكی بر انجام تمرینات ورزشی مرتب برای تقویت عضلات كمر و جلوگیری از چاقی بیش از حد شكم به عنوان روش های پیشگیری از بروز علائم آزار دهنده گودی بیش از حد كمر تاكید می كنند.

دكتر توانا نیز بر انجام روزانه پنج دقیقه ورزش خاص برای تقویت عضلات كمر تاكید می كند و می گوید: انجام حركات ورزشی كه به مقاومت و تحرك بالایی نیاز دارد به افراد دچار گودی كمر توصیه نمی شود، اما انجام حركات ورزشی درجا، در حالت خوابیده به پشت و در حالتی كه هر پا با زاویه نود درجه نسبت به بدن داخل شكم جمع می شود، با دست به زانو فشار وارد شده و پا به سمت جلو حركت داده شود، برای كاهش درد ناشی از گودی كمر بسیار موثر است.

چنین حركتی برای هر پا، باید روزانه ده بار تكرار شود. پس علائم دردناك ناشی از گودی بیش از حد كمر اگر ناشی از چاقی شكم و نشستن ناصحیح باشد، با اصلاح وضع و انجام تمرینات ورزشی قابل درمان است.

جام جم / پونه شیرازی



موضوعات مرتبط: تندرستی
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 1:49 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نمامتن37



موضوعات مرتبط: نما متن
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 1:32 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

 فراگيري حديث



امام باقر سلام الله علیه: :

لَحَديثٌ واحِدٌ تأخُذُهُ عَن صادِقٍ خَيرٌ لَكَ مِنَ الدُّنيا و ما فِيها

يك حديث كه آن را از فردى راستگو فرا مى گيرى ،

براى تو بهتر است از دنيا و آنچه در آن است .

أمالى مفيد: ص ۴۲ / میزان الحکمه: ج2، ص517 






موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ جمعه 20 ارديبهشت 1392 ] [ 1:19 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

شعر | زنده باد گرانی!

شعر | زنده باد گرانی!
شعر: محمد صادق زمانی
زنده بادا این گرانی! ما که خرسندیم و شاد 
نان که هست و نفت و سفره، پس بهاران زنده باد! 

شکر ایزد ما کماکان، دوغ و سبزی می خریم 
آرزوی پسته و مسکن به رویا می بریم! 

برقرار است آروغ بعد از غذامان تا کنون 
رشد قیمت ها نشانِ حُسن حال است از درون! 

گر که ماشین شد گران و افتضاح آمد به بار 
بی خیال این تورم، زنده بادا این بهار! 

گر که نرخ موز- خیار زرد- قیمت چاق كرد 
غم مخور جانا چرا که موز آرَد معده درد! 

ما که «دشواری» نداریم ای مدیران عزیز 
چرخه های زندگیمان، نیست کج دار و مریز! 

حال و احوال شما گر خوب باشد کافی است 
فکر و تدبیر گرانی ها فقط علافی است! 



موضوعات مرتبط: شعر
[ جمعه 19 ارديبهشت 1392 ] [ 11:56 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نمامتن36

 



موضوعات مرتبط: نما متن
[ پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392 ] [ 1:17 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

15 روش ساده برای خلاص شدن از سکسکه!

سکسکه چیست؟

سکسکه‌ عبارت‌ است‌ از انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مکرر عضله‌ دیافراگم‌ . سکسکه‌ یک‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یک‌ بیماری‌. در ایجاد سکسکه‌ دیافراگم‌ عضله‌ بزرگ‌ و نازکی‌ که‌ قفسه‌ سینه‌ را از شکم‌ جدا می‌سازد و عصب‌ فرنیک‌ (عصبی‌ که‌ دیافراگم‌ را به‌ مغز وصل‌ می‌کند) نقش‌ دارند.

علل ایجاد سکسکه

اگر چه سکسکه می تواند با علل و عوامل مختلفی بروز کند، اما  مهم ترین عوامل ایجاد کننده این عارضه شامل موارد زیر می شود:

*وجود یک‌ بیماری‌ که‌ سطح‌ سلامت‌ فرد را پایین‌ آورده‌ باشد

*سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر

*مصرف‌ داروها، خصوصا آنهایی‌ که‌ معده‌ را آزرده‌ می ‌سازند

*پر بودن‌ معده‌

*خنده‌ شدید یا احساسات‌ قوی‌

*تغییر در دمای‌ محیط‌

*مصرف‌ الکل‌

15 راه برای درمان‌ خانگی سکسکه

درانتها به درمان‌های خانگی رفع سکسکه اشاره می‌کنیم:

1- نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10

2- نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه

3- نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد

4- خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان

5- بالا کشیدن زانوها به درون سینه

6- بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان

7- گاز زدن یک تکه لیموترش

8- غرغره آب یخ

9- ماساژ انتهای گلو

10- خوردن یک قاشق سرکه

11- نوشیدن آب به حالت درازکشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان

12- قرار دادن انگشت در دهان

13- تكان تند و شدیدی به زبان خود بدهید

14- زبان كوچك را به كمك یك قاشق بلند كنید

15- یك تكه نان خشك را بجوید و سپس ببلعید
 

 



موضوعات مرتبط: تندرستیدانستنی ها
[ پنج شنبه 18 ارديبهشت 1392 ] [ 11:57 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

روز معلم برفعالان عرصه‌ی عشق و علم و عمل و ایمان مبارکباد

 بر لب من، نشانده چون،زمزمه‌ات خدای را

عشق خدای حک کند،در دلم این نوای را:

 
((درس معلم ار بود ،زمزمه‌ی محبتی...
جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را))


یاد-توداده‌ای -به من ،معنی((دوست داشتن))
درعمل از تو دیده‌ام ،دوستی و وفای را

 
گاهی اگر کلاس را ،ریخته‌ام بهم ،ببخش
تاکه خداببخشدم ،برتو چنین جفای را

 
مثل طبیب هستی و علم و عمل دوای تو
عشق دواکند دل خسته و مبتلای را

 
درهنر معلمی،کار تو کیمیاگری‌ست
عرض درود باشدت هرهنرآشنای را




موضوعات مرتبط: مناسبت ها
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 6:29 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

سی ثانیه پای صحبت برایان دایسون

فرض کنید زندگی همچون یک بازی است. قاعده این بازی چنین است که بایستی پنج توپ را در آن واحد در هوا نگهدارید و مانع افتادنشان بر زمین شوید. جنس یکی از آن توپها از لاستیک بوده و باقی آنها شیشه ای هستند. پر واضح است که در صورت افتادن توپ پلاستیکی بر روی زمین، دوباره نوسان کرده و بالا خواهد آمد، اما آن چهار توپ دیگر به محض برخورد ، کاملا شکسته و خرد میشوند. او در ادامه میگوید : آن چهار توپ شیشه ای عبارتند از خانواده، سلامتی، دوستان و روح خودتان و توپ لاستیکی همان کارتان است.كار را بر هیچ یك از عوامل فوق ترجیح ندهید، چون همیشه كاری برای كاسبی وجود دارد ولی دوستی كه از دست رفت دیگر بر نمیگردد، خانواده ای كه از
هم پاشید دیگر جمع نمیشود،‌ سلامتی از دست رفته باز نمیگردد و روح آزرده
دیگر آرامشی ندارد

 



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 6:26 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

 آفت دين



امام صادق سلام الله علیه : : 

آفَةُ الدِّينِ: الحَسدُ والعُجْبُ والفَخْرُ

آفتِ دين، حسد ورزيدن و خودپسندى و فخرفروشى است.

 

 

كافي: ج 2، ص 307، ح 5 / دانش نامه قرآن و حدیث: ج11، ص 192 



 

 



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 6:18 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حکایت و داستان

 بابا جان فقط پنج دقیقه ، باشه ؟

 

در یک پارک زنی با یک مرد روی نیمکت نشسته بودند و به کودکانی که در حال بازی بودند نگاه میکردند.

زن رو به مرد کرد و گفت پسری که لباس ورزشی قرمز دارد و از سرسره بالا می­رود پسر من است .
مرد در جواب گفت : چه پسر زیبایی و در ادامه گفت او هم پسر من است و به پسری که تاب بازی می­کرد اشاره کرد .
مرد نگاهی به ساعتش انداخت و پسرش را صدا زد :...

سامی وقت رفتن است .
سامی که دلش نمی­آمد از تاب پایین بیاید با خواهش گفت بابا جان فقط 5 دقیقه . باشه ؟
مرد سرش را تکان داد و قبول کرد . مرد و زن باز به صحبت ادامه دادند . دقایقی گذشت و پدر دوباره فرزندش را صدا زد : سامی دیر میشود برویم . ولی سامی باز خواهش کرد 5 دقیقه این دفعه قول میدهم .
مرد لبخند زد و باز قبول کرد . زن رو به مرد کرد و گفت : شما آدم خونسردی هستید ولی فکر نمی­کنید پسرتان با این کارها لوس بشود ؟
مرد جواب داد دو سال پیش یک راننده مست پسر بزرگم را در حال دوچرخه­سواری زیر گرفت و کشت .
من هیچ­گاه برای تام وقت کافی نگذاشته بودم . و همیشه به خاطر این موضوع غصه می­خورم . ولی حالا تصمیم گرفتم این اشتباه را در مورد سامی تکرار نکنم . سامی فکر می­کند که 5 دقیقه بیش­تر برای بازی کردن وقت دارد ولی حقیقت آن است که من 5 دقیقه بیشتر وقت می­دهم تا بازی کردن و شادی او را ببینم .
5 دقیقه­ای که دیگر هرگز نمی­توانم بودن در کنار تام ِ از دست رفته­ام را تجربه کنم

 

 



موضوعات مرتبط: داستانک
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 6:17 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

جشنواره مجسمه های گل در هلند


جشنواره گل بلومنکورسو هر ساله در شهر زاندرت هلند برگزار می شود. این جشنواره که از سال 1936 شروع شد، هر سال اولین یکشنبه ماه سپتامبر برگزار می شود. 

این نمایش متشکل از 20 مجسمه بزرگ ساخته شده از گل های کوکب است و جنبه بازرگانی نداشته و کاملاً داوطلبانه است. سازه ها در طول تابستان و توسط ساکنین شهری که فقط 20 هزار نفر جمعیت دارد ساخته می شوند و چون گل کوکب زیاد نمی ماند، گل ها را در آخر تابستان و یک هفته قبل از جشنواره روی سازه ها سوار می کنند. محلی ها محلی ها می گویند که این جشنواره بسیار اعتیادآور است!


 



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 6:5 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

" رازهایی درباره ی زن ها "

 " رازهایی درباره ی زن ها "





(سه چيز- يك زن را مانند ملكه ميسازد):
١-وقتي كه پول در دستهاش باشه
٢-وقتي كه لباس سفيد عروسي ميپوشه براي دوماد
٣-وقتي كه اولين بچش به دنيا مياد و براي اولين بار مادر ميشه.


(سه چيز-زن را به گريه مياندازد):
١-حرفي كه جريحه دارش كند
٢-از دست دادن كسي كه دوستش داره
٣-مرور كردن خاطره هايي كه خوشحال كننده بوده براش و حالا از دستش داده


(سه چيز-كه زن به آن احتياج دارد):
١-آغوشي كه از قلب و با محبت باشه
٢-حرفي زيبا كه انگيزه هاش را بالا ببره
٣-وقتي داشته باشه براي استراحت و تجديد قوا


(سه چيز -زن را ميكشد):
١-زني بر او ارجحيت داشته باشد
٢-داغون شدن آيند ه اش
٣-رفتن پدر و مادر و پسرش


(سه چيز-زن به آن افتخار ميكند):
١-زيباييش
٢-اصل و نسبش
٣-كارنامه و مقام اجتماعيش


(سه -حالتِ زن كه اخطار به ديگران به حساب ميآيد و ديگران را مترساند و تعجب ميكنند):
١-سكوتش
٢-جرأت آنيَش
٣-سرد شدنش در يك آن


(یک چيز-راز زن را فاش ميكند):
نوع نگاه كردنش


(سه چيز-زن را وادار ميكند كه از زندگي شخصي برود بدون برگشت):
١-خيانت
٢-نا اميد و ضربه به او زدن
٣-عدم وجود امنيت


زن (قوت تحملي)را دارد كه مرد را شگفت زده ميكند!
سختيها را تحمل ميكند...
و غم و اندوهي را تحمل ميكند كه با خود خوشبختي و عشق به همراه دارد...
ميخندد وقتي كه ميخواهد جيخ و فرياد بزند!
ترانه ميخواند وقتي ميخواهد گريه كند!
گريه ميكند وقتي كه خوشحال است!
و ميخندد وقتي كه ميترسد!
عشقش بدون شرط است!
ولي......يك رفتار بد دارد؛و آن اين است كه او ارزش خود را در نزد ديگران نميداند!





 



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 5:50 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

رفع استرس در نگاه امام رضا(ع)

  امام رضا (ع) می‌فرمایند: بوی خوش، عسل،

سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم،

باعث نشاط و شادی می‌شود.



قرآن کریم و پس از آن اهل بیت (علیهم السلام) دستورالعمل‎های مادی و معنوی زیادی برای جلوگیری از بروز مشکلات روانی در فرد ارائه کرده‌اند. در آموزه‎های قرآنی و تعالیم سازنده اهل بیت علیهم السلام روشهای متعددی برای برون رفت از افسردگی و کاهش استرس‌های روزمره که دامنگیر انسان می‌شود پیشنهاد شده است.

در این آموزه‌های نورانی از ایمان، یاد خدا، توکل، تقوی و پرهیزگاری، توبه، انس با قرآن، امید به رحمت الهی، صبر و دعا، عبادت و عفت و پاکدامنی به عنوان راههای کاهش استرس و رسیدن به آرامش یاد شده است.

در همین زمینه امام رضا علیه السلام هم برای رسیدن به نشاط و آرامش معنوی می‌فرماید: لیس شیء من الاعمال عندالله عزوجل بعد الفرائض افضل من ادخال السرور علی المومن؛ بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مومن، نزد خداوند بزرگ نیست. (۱).

و یا در جایی دیگر می‌فرماید: من فرج عن مومن فرج الله عن قلبه یوم القیمه؛ هر کس اندوه و مشکلی را از مومنی برطرف نماید خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد. (۲)

اما جدای از توصیه‌های معنوی امام رضا (ع) برای کاهش و دوری از ناملایمات و کسب آرامش و رضایت الهی، آنحضرت توصیه‌هایی عملی برپایه اصول بهداشتی و تغذیه‌ای برای حفظ شادابی و نشاط و مقابله با فشارهای ناشی از زندگی روزمره ارایه کرده‌اند که جالب توجه است.

در روایتی از امام رضا (ع) نقل شده که فرمود: «الطیب نشره و العسل نشره، و الرکوب نشره و النظر الی الخضره نشره. یعنی: بوی خوش، عسل، سوارکاری و نگاه به مناظر سرسبز و خرم، باعث نشاط و شادی می‌شود.» (۳)

بر طبق این نقل، نگاه به مناظر جذاب و سرسبز گیاهان برخی از بیماری‌ها را روحی و روانی را از بین می‌برد و افسردگی‌ها و غم‌ها را می‌زداید به گونه‌ای که‌گاه شگفتی و حیرت انسان را برمی انگیزد و با دیگر لذت‌ها و خوشی‌ها رقابتی پیروزمندانه می‌کند. چنان که تشریح منعای واژه «نشره» مؤید آن است: «نشره چیزی است که موجب آرامش وراحتی اعصاب می‌شود، پس از آنکه دچار بیماری و افسردگی شده است.»

امام رضا علیه السلام در حدیث دیگر توصیه جالب برای آرامش روح و روان دارد. ایشان می‌فرمایند: «عَلَیکُمْ بِالزَّیتِ فَإِنَّهُ یکْشِفُ الْمِرَّةَ وَ یذْهِبُ الْبَلْغَمَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالضَّنَی وَ یحَسِّنُ الْخُلُق‏ و یطیب النفس و یذهب بالغم». بر شما لازم است که از زیت (روغن زیتون یا هر گونه روغن مایع) استفاده کنید؛ زیرا صفرا را آشکار و بلغم را از بین می‌برد و عصب را تقویت، بیماری را نابود و اخلاق انسان را نیکو می‌کند، روح را آرامش می‌دهد و غم را از بین می‌برد. «. (۴)

شبیه این مضمون امام رضا (ع) در جایی دیگر فرمود: «نِعْمَ الطَّعَامُ الزَّیتُ یطَیبُ النَّکْهَةَ وَ یذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یصَفِّی اللَّوْنَ وَ یشُدُّ الْعَصَبَ وَ یذْهَبُ بِالْوَصَبِ وَ یطْفِئُ الْغَضَب‏؛» روغن زیتون، خوب طعامی است که دهان را خوش‌بو می‌کند، بلغم را می‌برد، رنگ پوست را درخشنده می‌نماید، عصب را نیرومند و بیماری را نابود می‌کند و خشم را فرو می‌نشاند». (۵)

امام رضا (ع) در سخنانی دیگر توصیه می‌کنند که از زیاده روی در خوردن پیاز خودداری کنید زیرا پیاز زیاد رنگ نشاط و شادی را از چهره می‌برد و سایه‌ای غم انگیز به سیما فرو می‌اندازد اما خوردن کدو را باعث شادی و رفع حزن و اندوه بر می‌شمرد.

عن صحیفه الرضا (ع) عن آبائه (ع) قال قال رسول الله صلی الله علیه وآله اذا طبختم فاکثروا القرع فانه یسر القلب الحزین.

ازصحیفه امام رضاعلیه السلام از پدرانش (ع) روایت شده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هرگاه غذا می‌پزید کدو (حلوائی) بسیار بپزید، زیرا کدو قلب محزون را شاد می‌کند. (۶)

آنحضرت همچنین در مورد تحرک و آثار ورزش در ایجاد نشاط معتقدند که جنبش بیش از اندازه و خسته ساختن اعضای بدن باعث فرسودگی جسم و جان خواهد شدو موجب حزن و درد را فراهم می‌سازد. اما اگر تقلا و جنبش به حد اعتدال باشد باعث نشاط و شادمانی انسان می‌گردد و او از این فعالیت لذت خواهد برد.

همچنین امام رضا (ع) در یک توصیه تغذیه‌ای دیگر برای ایجاد آرامش به نقل از حضرت علی (ع) می‌فرماید: طلحه بن عبیدالله بر رسولخدا (ص) وارد شد و در دست رسولخدا (ص) بک «به» بود و آنرا به طلحه داد و فرمود:‌ای ابو محمد اینرا بگیر که قلب را راحت و تقویت می‌کند. (۷)

پانوشت‌ها:

۱. بحارالانوار، ج۷۸، ص۳۴۷

۲. اصول کافی، ج۳، ص۲۶۸

۳. عیون اخبار الرضا باب ۳۱/ حدیث ۱۲۶

۴. عیون اخبار الرضا، باب ۳۱/ حدیث ۸۱

۵. مکارم الاخلاق، ص۱۹۰

۶. مستدرک وسائل الشیعه ج۱۷ص ۵۶باب ۹ح ۲۰۴۳۰

۷. عیون اخبار الرضا باب ۳۱/ حدیث 



موضوعات مرتبط: عترت
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 5:43 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

10 علامت مهم که باید به پزشک مراجعه کنید

همانطور که می‌دانید بعضی از علائم آن قدر واضح هستند که باید برطرف شوند. علائمی از قبیل درد قفسه سینه، شکم یا خونریزی بدون دلیل. اما بعضی علائم خیلی مشخص نیست و شما نمی‌دانید که باید به پزشک مراجعه کنید یا نه. در زیر علائم هشدار دهنده‌ای وجود دارند که مطالعه آنهابرای شما ارزشمند است چراکه آگاهی از آنها می تواند تغییراتی مهم در کیفیت زندگی شما ایجاد کند و یا حتی سبب افزایش طول عمر شما گردد.

10 علائم زیر را نادیده نگیرید.

1- کاهش وزن بدون دلیل
اگر بدون هیچ دلیلی وزن کم می‌کنید، با دکتر خود در میان بگذارید. کاهش وزن غیر عمدی می‌تواند 5 درصد از وزن فرد را در ماه و 10 درصد از وزن را در 6 تا 12 ماه کاهش دهد. این کاهش وزن به علل مختلف ایجاد می‌شود. عللی همچون تیروئید پرکار، افسردگی، بیماری کبد، سرطان یا اختلالاتی غیر سرطانی، اختلالاتی که در جذب مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

 2- تب پیوسته و مداوم
اگر سیستم ایمنی نرمال و طبیعی دارید و تحت هیچ درمانی نیستید (شیمی درمانی یا موارد دیگر) اما تب شما بالای 38 درجه سانتیگراد می‌باشد و یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد حتما باید چک شوید. یا اگر سرما خوردگی دارید و تب شما بالای 4/39 درجه سانتیگراد است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکلی در سیستم ایمنی بدن دارید یا دارویی برای آن مصرف می‌کنید، تب نمی‌تواند به عنوان علامت هشدار دهنده باشد، پزشک یا دکتر غدد به شما آگاهی لازم را می‌دهد.

تب پایا می‌تواند علامت عفونت پنهان باشد، که شاید مربوط به عفونت دستگاه ادراری یا سل باشد. درمواقع دیگر، شرایط وخیم تر- مثل تومور غدد لنفاوی- سبب تب پایا یا طولانی می‌شود. تب به علت عفونت‌های قابل درمان، مثل عفونت‌های دستگاه ادراری شایع می‌باشد. اما اگر تب کم، بیشتر از دو هفته طول کشید به دکتر مراجعه کنید. بعضی بیماری‌های مهم مانند سل و بعضی اختلالات ایمنی می‌توانند سبب تب پیوسته و مداوم شوند.

 3- تنگی نفس
احساس کوتاهی در نفس کشیدن ( کم آوردن نفس)، به غیر از نفس تنگی به خاطر گرفتگی بینی یا ورزش کردن، می‌تواند علامت یک مشکل اساسی باشد. اگر موقع نفس کشیدن مشکل دارید یا خس خس می‌کنید حتما به اورژانس مراجعه کنید. تنگی نفس بدون تقلا یا با تقلا موقع دراز کشیدن، باید هر چه سریع‌تر بررسی شود. عوامل تنگی نفس شامل موارد زیر می‌شود: بیماری مزمن انسدادی ریه، برونشیت مزمن، آسم، مشکلات قلبی، دلشوره، آشوب و اضطراب، سینه پهلو، انسداد عروق ریوی (آمبولیسم) و فیبروز ریوی و افزایش فشار ریوی

 4- تغییر بدون دلیل در عادات مزاج
اگر مشکلات زیر را دارید یا پیدا کردید به پزشک مراجعه کنید.
*اسهال شدید که بیش از دو روز طول بکشد.
*اسهال معمولی که یک هفته به طول انجامد.
*اگر یبوست بیشتر از دو هفته طول کشید.
*اسهال خونی
*مدفوع سیاه رنگ

تغییر در عادات مزاج می‌تواند علامت یک عفونت باکتریایی باشد- همچون کمپیلو باکتر یا سالمونلا- یا یک عفونت انگلی و ویروسی. در میان دیگر عوامل، بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگ می‌توانند مهم باشند.

 5- تغییرات روحی
اگر موارد زیر اتفاق افتاد باید به طور اورژانسی توسط پزشک بررسی شوند.
*افکار گیج کننده تدریجی یا ناگهانی
*عدم درک مکان و زمان (عدم هوشیاری کامل)
*رفتار خشونت آمیز ناگهانی
*وجود توهماتی که هرگز قبلا آنها را تجربه نکرده است

تغییرات در رفتار یا افکار امکان دارد مربوط به عفونت، ضربه به سر، سکته، قند خون پایین یا دارویی خاص باشد. بخصوص دارویی که اخیرا شروع به مصرف آن نموده‌اید.

 6- سردرد‌های خیلی شدید یا جدید (مخصوصا اگر بیشتر از 50 سال دارید)سریعا به دنبال بررسی پزشکی علت سردرد خود باشید اگر:

*دچار سردرد شدید و ناگهانی شدید، که اغلب سردرد برق آسا نامیده می‌شود، چون که مثل یک تندر و رعد و برق به طور ناگهانی ایجاد می‌شود.

*سردردی که به همراه تب، سفتی گردن، کهیر یادانه های قرمز رنگ کوچک، گیجی، تشنج، تغییر در بینایی، ضعف، کرخ شدگی و بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن، اشکال در صحبت کردن، ایجاد حساسیت یا درد در لمس پوست سر و یا هنگام جویدن

*سردردی که بعد از ضربه‌ی سر شروع و یا شدیدتر می‌شود.
این علائم سردرد ممکن است به علت سکته، التهاب رگ‌های خونی، مننژیت، تومور مغزی، آنوریسم یا خونریزی در مغز به علت ضربه سر ایجاد ‌شوند.

 7- کاهش دید ناگهانی، ناتوانی در صحبت کردن و حرکت کردن به طور موقتی
اگر با این علائم مواجه شدید، بدانید که اینها علائم یک حمله یا سکته گذرا هستند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما به اورژانس مراجعه کنید.
*تاری دید ،لرزش نور یا تصویر، فقدان بینایی، به طورناگهانی
*بی‌حسی و یا گز گز صورت، بازو و پا در یک سمت بدن
*ناتوانی در حرف زدن،یا صحبت کردن به صورت حرفهای نامفهوم
*سردرد برق آسا، سر گیجه ناگهانی
*عدم تعادل در ایستادن یا افتادن

 8- فلاش‌های نور و یا جرقه زدن
حس ناگهانی مثل چشمک یا جرقه زدن نور می‌تواند نشان شروع یک مشکل در شبکیه باشد. مراقبت‌های به موقع برای حفظ چشم نیازی ضروری می‌باشد.

 9- با وجود کم غذا خوردن، احساس سیری می‌کنید (سیری زودرس)
اگر موقع غذا خوردن احساس سیری می‌کنید و بیشتر از یک هفته حالت تهوع و استفراغ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی عوامل این عوارض مشکلات لوزالمعده، معده یا تخمدان می‌باشد.

 10- مفصل قرمز و متورم
این علائم هشدار دهنده به خاطر عفونت مفصل ایجاد می‌شوند که باید خیلی زود رسیدگی شود و از انتقال باکتری به دیگر قسمت‌های بدن جلوگیری به عمل آورد. دیگر علل آن نقرس یا بعضی از انواع آرتروز می‌باشد، مثل آرتریت روماتوئید.


 

 



موضوعات مرتبط: تندرستی
[ سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 ] [ 5:26 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

چه میوه‌ای را با چه هدفی بخوریم؟

مصرف میوه تاثیر بسیار زیادی بر سلامت کلی بدن و جذب و هضم مواد غذایی و سوخت‌وساز آنها در بدن دارد. مصرف میوه روند سوخت و ساز قند، چربی و پروتئین را در بدن بالا می‌برد و تاثیر زیادی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. از این رو مصرف روزانه آنها به همه افراد خانواده توصیه می‌شود.

میوه‌ها مفیدترین و طبیعی‌ترین منابع تغذیه برای بشر هستند، از این رو گنجاندن آنها در سبد غذای روزانه خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تنها نکته مهم این است که هنگام مصرف میوه‌ها توجه کافی به چگونگی مصرف، میزان و زمان مصرف آنها داشته باشیم.

محققان و کارشناسان طب سنتی و مزاج‌شناسی میوه‌ها را به چهار گروه میوه‌های شیرین، اسیدی، غیراسیدی و خنثی تقسیم‌بندی کرده‌اند و معتقدند هنگام مصرف میوه‌ها یا تهیه سالادهای میوه باید دقت کرد تا از میوه‌های هم‌گروه استفاده کرد. به‌عنوان مثال، برای تهیه سالاد میوه باید از میوه‌هایی استفاده کرد که در گروه میوه‌های شیرین قرار دارند.

1- انجیر
انجیر انواع و رنگ‌های مختلفی دارد که همه آنها در داشتن ویتامین‌های A، B، C و آهن با یکدیگر برابرند. بر اساس تحقیقات به‌دست آمده، مصرف این میوه به صورت خام و خشک موجب از بین بردن بوی بد دهان و برخی از بیماری‌های دهان می‌شود. خوردن انجیر تازه از طرفی موجب کاهش حرارت بدن و رفع تشنگی می‌شود. همچنین این میوه موجب تعریق زیاد شده و تمامی سموم موجود در بدن را به واسطه آن از بدن خارج می‌کند. به گفته محققان، مصرف این میوه قبل از مصرف غذا موجب تحریک اشتها و همین‌طور پاکسازی کامل دستگاه گوارش می‌شود.

 2- سیب
اگر از اضافه وزن رنج می‌برید، سیب را با پوست میل کنید. مصرف سیب با پوست یکی از شیوه‌های مبارزه با چاقی و درمان آن است که متخصصان تغذیه به آن بارها اشاره کرده‌اند. مصرف سیب به همراه پوست آن موجب می‌شود تا قند خون برای مدتی بالا بماند. در نتیجه مصرف‌کننده احساس سیری بیشتری می‌کند و غذای کمتری می‌خورد.

 3- موز
نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد مصرف روزانه یک عدد موز تاثیر بسیار زیادی بر حفظ آرامش، کاهش افسردگی، اضطراب و استرس دارد. این میوه به دلیل داشتن منابع تریپتوفان موجب افزایش سروتونین در بدن می‌شود. افزایش سروتونین در بدن نیز با افزایش آرامش و از بین رفتن افسردگی همراه است. از این رو متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند موز را در سبد غذایی خود قرار دهید. به عنوان مثال می‌توانید این میوه را به همراه عسل در وعده صبحانه میل کنید.

 4- انگور
نوشیدن روزانه دو لیوان آب انگور موجب افزایش وزن می‌شود. افرادی که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند می‌توانند با نوشیدن دو لیوان آب انگور به همراه دو وعده غذایی ظهر و شب به این هدف نزدیک شوند. توجه داشته باشید آب انگور برای درمان لاغری و چاقی مورد استفاده دارد. اگر این میوه همزمان با وعده غذایی مصرف شود موجب افزایش وزن شده و اگر در فواصل وعده‌های غذایی به تنهایی مصرف شود، سبب کاهش وزن می‌شود.

 5- هلو
تهیه ماسک زیبایی از هلو از جمله فواید این میوه تابستانی است. قرار دادن رنده شده میوه هلو روی پوست صورت به مدت 20 دقیقه، به جوانسازی و نشاط پوست کمک می‌کند.

 6- زردآلو
اگر دچار بی‌خوابی هستید یا از خستگی مفرط رنج می‌برید، زردآلوی رسیده بخورید. مصرف زردآلوی رسیده برای داشتن ویتامین‌های گروه B به درمان بی‌خوابی، خستگی، گیجی و ناراحتی‌های عصبی و روحی کمک می‌کند. درضمن توجه داشته باشید مصرف بی‌رویه این میوه موجب بروز اختلال در هضم مواد غذایی و اسهال می‌شود.

 7- خرما
خرما به جهت داشتن منیزیم، فسفر، کلسیم و آهن از جمله ارزشمندترین میوه‌ها محسوب می‌شود. این میوه به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی منیزیم مانع از بروز انواع سرطان‌ها می‌شود. این میوه به ویژه در پیشگیری از سرطان معده به جهت خنثی کردن اسید اضافی معده بسیار موثر و مفید است. علاوه بر این، مصرف به اندازه خرما موجب تقویت شنوایی و بینایی شده و دردهای کمر، مفاصل و سیاتیک را تسکین می‌بخشد.

 8- خربزه
افرادی که مبتلا به سنگ کلیه یا سنگ مثانه هستند با مصرف خربزه می‌توانند به درمان بیماری خود کمک کنند. این میوه به جهت خاصیت ادرارآورش به درمان این بیماری و دفع سنگ‌های کوچک کمک می‌کند. مصرف تخم‌های بوداده این میوه نیز ادرار‌آور بوده و به دفع سنگ‌های کلیه و مثانه می‌انجامد.

نکته 1: مصرف میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال، آناناس، گریپ فروت و خیار یا آب آنها بهتر است یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از صرف وعده‌غذایی صورت گیرد. مصرف این نوع از میوه‌ها موجب کاهش کلسترول و اسیداوریک خون می‌شود.

نکته 2: متخصصان معتقدند مصرف روزانه سه تا پنج‌میوه از بروز ناراحتی‌های گوارشی به ویژه شایع‌ترین آنها یبوست پیشگیری می‌کند. به اعتقاد این گروه، تغذیه نامناسب، عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در رژیم‌غذایی و همین‌طور کم تحرکی از مهم‌ترین عوامل بروز یبوست در انسان است. میوه‌ها و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر و آب فراوان موجب تحریک روده شده و به دفع مواد زاید بدن کمک بسیاری می‌کنند.

نکته 3: متخصصان طب سنتی می‌گویند نوشیدن مخلوطی از آب هویچ و پرتقال یکی از مضرترین ترکیب‌های غذایی است. مخلوط کردن این دو میوه با هم و مصرف آن موجب بالا رفتن میزان اسید خون در بدن می‌شود. علاوه بر این، اختلال در عملکرد کبد و تحریک‌پذیری طحال نیز از دیگر عوارض مصرف این دو میوه با هم است.

 



موضوعات مرتبط: خواص گیاهان دارویی
[ شنبه 14 ارديبهشت 1392 ] [ 12:8 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

جملات الهام بخش برای زندگی

 

 

 

 

 



موضوعات مرتبط: جملات الهام بخش برای زندگی
[ شنبه 14 ارديبهشت 1392 ] [ 11:50 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نما متن35

 



موضوعات مرتبط: نما متن
[ جمعه 13 ارديبهشت 1392 ] [ 6:8 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

 ارزش صلوات در روز جمعه



پيامبراکرم صلى الله عليه و آله : :

إنَّ مِن أفضَلِ أيّامِكُم يَومَ الجُمُعَةِ ؛

فَأَكثِروا عَلَيَّ مِنَ الصَّلاةِ فيهِ ،

فَإِنَّ صَلاتَكُم مَعروضَةٌ عَلَيَّ

يكى از بافضيلت ترين روزهاى شما روز جمعه است .

پس در اين روز ، فراوان بر من درود بفرستيد؛

زيرا درود شما به من عرضه مى شود.

سنن النسائي : ج3 ص 91 / نهج الذكر : ج 4 ص 344



 



موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ جمعه 13 ارديبهشت 1392 ] [ 5:59 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

20 پیمان تغذیه ای در بهار

خیلی‌ها رسم دارند در آغاز سال نو با خود عهد و پیمان‌هایی برای طول سال می‌بندند. چه بهتر كه برای شیوه تغذیه‌مان نیز در شروع سال، عهدهایی ببندیم. پیشنهاد من این 20 عادت خوب غذایی است.
 

روز را با میوه شروع كنیم
صبحانه وعده مناسبی برای گنجاندن یك یا دو میوه در كنار نان و پنیر است تا نیاز ما به بخشی از ویتامین‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و فیبر تأمین شود.
 

بگذاریم چای‌مان اندكی خنك شود
چای داغ هم برای حنجره خوب نیست و هم سبب می‌شود ما قند زیادی با هر فنجان یا استكان یا لیوان چای بخوریم.
 

قندهایمان را ریز كنیم

حبه‌های قند امروزی كه به صورت آماده و قالبی خریداری می‌كنیم، قابلیت آن را دارند كه به چهار حبه كوچك‌تر تقسیم شوند تا تعداد قندی كه در طول روز می‌خوریم كاهش یابد. بعضی‌ها در طول روز ناخودآگاه 10 فنجان چای می‌خورند و بی‌توجه به آن، تعداد قند دریافتی‌شان به رقم سرسام‌آوری می‌رسد.
 

با نوشابه‌ها قهر كنیم

گرچه آغاز سال، زمان آشتی ما است، اما بهتر است با مزاحمان سلامتی‌مان قهر كنیم. نوشابه‌های گاز‌دار به دلیل داشتن قند زیاد، ممانعت در جذب كلسیم و وابستگی كه ایجاد می‌كنند زیان‌آورند و مزاحم.
 

برنج‌مان را آبكش نكنیم

آبكش كردن برنج به تصور آنكه نشاسته آن از بین می‌رود اشتباه است، چون بیش از 80 درصد برنج را نشاسته تشكیل می‌دهد و با آبكش كردن چیزی از آن از دست نمی‌رود. در این میان فقط ویتامین‌های برنج هدر می‌روند.
 

نان سفید استفاده نكنیم

نان‌ها اگر سبوس‌دار باشند هم بهتر ما را سیر می‌كنند و هم اینكه تا حدودی مانع جذب كلسترول می‌شوند. نان‌های سفید قند خون را سریع بالا می‌برند و زمینه ابتلا به بیماری دیابت را مهیا می‌كنند.
 

با روغن جامد خداحافظی كنیم

روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع هستند كه برای قلب و عروق ما زیانبارند. عروق را تنگ می‌كنند و خطر حمله‌های قلبی را افزایش می‌دهند.
 

سیر و پیاز را در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم

گرچه سیر و پیاز ممكن است به ظاهر بد بو باشند، اما اتفاقاً خاصیت آنها به خاطر همان تركیبات گوگردی است كه بوی ناخوشایندی دارند. مزمزه كردن كمی چای خشك، یا جویدن چند برگ جعفری می‌تواند از بوی بد دهان ناشی از خوردن سیر و پیاز جلوگیری كند.
 

آب زیاد بخوریم

آب مفید‌ترین نوشیدنی است و یك لیوان آن حتی یك كالری هم ندارد. آب سموم بدن را دفع می‌كند و برای تنظیم سوخت و ساز بدن مفید است.
 

چیپس نخوریم

چیپس حتی یك فایده تغذیه‌ای هم ندارد كه به آن دل‌خوش كنیم. نشاسته، چربی نامناسب و نمك، ارمغان نامیمون چیپس برای بدن است.
 

ماهی بخوریم

اگر شب عید سبزی پلو با ماهی دارید نوش‌جان‌تان، ولی ماهی را نباید سالی یك بار خورد باید هفته‌ای یك تا دو بار در برنامه غذایی‌مان بگنجانیم. ماهی‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های مفید، ید و حتی كلسیم به خاطر استخوان‌های ریزی هستند كه حین طبخ ذوب می‌شوند.
 

با كالباس و سوسیس سرسنگین باشیم

كالباس و سوسیس حاوی مواد افزودنی به ویژه تركیبات نیترات هستند كه در بدن تبدیل به ماده سرطان‌زای نیتروزآمین می‌شوند. سعی كنیم از آنها به ندرت استفاده كنیم.
 

هیچ وعده غذایی را حذف نكنیم

با حذف یك وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می‌شود، ضمن این‌كه با خوردن هله‌هوله‌ها، جای وعده نخورده را با مواد غیر مفید پر می‌كنیم.
 

غذایمان را خوب بجویم

جویدن غذا سبب می‌شود كه هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم  و هم با غذایی كمتر احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینكه لثه‌ها و دندان‌هایمان سالم‌تر باشند.
 

نمكدان‌ها را در ویترین بگذاریم

نمك به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مزمن باید تا حد ممكن محدود شود. می‌توانیم عادت كنیم كه به خیار نمك نزنیم و غذای سفره را كم‌نمك بخوریم. استفاده از آبلیمو و چاشنی‌های مفید دیگر در این زمینه به ما كمك می‌كند.
 
از ماست كم‌چرب غافل نشویم
ماست می‌تواند علاوه بر تأمین كلسیم، پروتئین و برخی ویتامین‌ها به بهبود شرایط میكروبی معده و روده كمك كند. ماست گاهی از شیر هم برای بدن مفیدتر است.
 

گوجه‌فرنگی خور باشیم

گوجه‌فرنگی ضمن این‌كه خواص بسیاری از میوه‌ها را در خود جا داده، كالری كمی نیز دارد. گنجاندن آن در هر سه وعده غذایی مفید است چون سبب افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می‌شود.
 

دیر شام نخوریم

فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتر است نزدیك به دو ساعت باشد. این توصیه نه بخاطر آن است كه خیال كنیم ناهار چاق نمی‌كند و شام چاق می‌كند. این توصیه برای آن است كه خواب راحت و آسوده‌ای داشته باشیم.
 

زیاد تعارف نكنیم و تعارف نشویم

در پذیرایی‌ها به مهمانان خود زیاد اصرار به خوردن نكنید. خودتان هم مغلوب و مقهور و تسلیم میزبان نشوید و به شدت در برابر خوردنی‌های مضر از خودتان دفاع كنید!
 

شیرینی‌های كوچك بخریم

هرچه شیرینی‌ها كوچك‌تر باشند طبیعتاً ضرر آنها نیز كمتر است. اصولاً شیرینی‌های بزرگ در پذیرایی  نباید جایگاهی داشته باشند.



موضوعات مرتبط: تندرستیخواص گیاهان دارویی
[ جمعه 13 ارديبهشت 1392 ] [ 5:46 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

روز زن مبارک



موضوعات مرتبط: مناسبت ها
[ پنج شنبه 12 ارديبهشت 1392 ] [ 7:18 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

اسرار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله

 

اسرار تسبیحات حضرت زهرا سلام الله
مداومت بر تسبیحات حضرت فاطمه(س)، موجب محفوظ ماندن از شقاوت و بدبختی است.
نجات از شقاوت
امام صادق(ع) می‏ فرماید: «یا ابا هارون، انا نامر صبیاننا بتسبیح فاطمه علیها السلام کما نامرهم بالصلاه، فالزمه، فانه لم یلزمه عبد فشقی»( فروع کافی، کتاب الصلاه، ص 343، ح 13)؛ ای ابا هارون! ما بچه‏ های خود را همانطور که به نماز امر می‏ کنیم به تسبیحات حضرت فاطمه(س) نیز امر می‏ کنیم. تو نیز بر آن مداومت کن، زیرا هرگز به شقاوت نیفتاده است بندهای که بر آن مداومت نموده است.
دوری شیطان و خشنودی خدا
امام باقر (ع) می‏ فرماید: «من سبح تسبیح فاطمه ثم استغفر، غفر له، و هی مائه باللسان، و الف فی المیزان، و یطرد الشیطان، و یرضی الرحمان»( وسائل الشیعه، ج 4، ص 1023، ح 3.)؛ هر کس تسبیحات حضرت فاطمه(س) را بجا آورد و پس از آن استغفار کند، مورد مغفرت قرار می ‏گیرد، و آن تسبیح به زبان صد تا است، و در میزان (اعمال) هزار (ثواب) دارد، و شیطان را دور کرده، و خدای رحمان را خشنود و راضی می ‏نماید.
از امام صادق(ع) روایت است که وقتی انسان در جای خواب خود می‏ خوابد، فرشته‏ ی بزرگواری و شیطان سرکشی به سوی او می‏ آیند، پس فرشته به او می‏ گوید:
روز خود را به خیر ختم کن و شب را با خیر افتتاح کن، و شیطان می‏گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب را با گناه افتتاح کن. اگر اطاعت فرشته کرد و تسبیحات حضرت زهرا(س) را در وقت خواب خواند، فرشته آن شیطان را می‏ راند و از او دور می‏ کند، و او را تا هنگام بیداری محافظت می‏کند، پس باز شیطان می‏ آید و او را امر به گناه می‏ کند و ملک او را به خیر امر می‏ کند. اگر از فرشته اطاعت کرد و تسبیح آن حضرت را گفت آن فرشته، شیطان را از او دور می‏ کند و حق تعالی عبادت تمام آن شب را در نامه ‏ی عملش می‏ نویسد.( شیطان دشمن دیرینه‏ی انسان، محمد نصیری، ص 136.)
برائت از دوزخ و نفاق
بنا بر روایت امام صادق(ع)، تسبیحات حضرت زهرا(س) از جمله‏ی ذکر کثیری است که خداوند در قرآن کریم یاد فرموده است:
«تسبیح فاطمة الزهراء علیها السلام من الذکر الکثیر الذی قال الله عز و جل: «واذکروا الله ذکرا کثیرا.» و از طرفی رسول گرامی اسلام فرموده است: «من اکثر ذکر الله عز و جل احبه الله و من ذکر الله کثیرا کتبت له برائتان؛ برائة من النار و برائة من النفاق»( اصول کافی، ج 2، ص 499، ح 3.)؛ هر کس ذکر خدای عزوجل را بسیار کند خداوند او را دوست دارد، و هر کس ذکر خدا را بسیار کند برای او دو برائت(منشور آزادی) نوشته شود: یکی برائت از آتش جهنم، و دیگری برائت از نفاق و دورویی.
لذا تسبیحات صدیقه‏ ی طاهره اگر با شرائطش انجام پذیرد، موجب برائت از دوزخ و نفاق می‏ گردد

 



موضوعات مرتبط: دانستنی ها
[ شنبه 7 ارديبهشت 1392 ] [ 1:33 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

شعر طنز

 شخص  صاحب منصبی  یک روز می فرمود که

آش جو با ماهی و میگو چه فرقی می کند؟

چون که راحت می توان با لقمه نانی سیر شد

بربری با شنسل تیهو چه فرقی می کند؟

پای مرغی را اگر در سفره دیدی شاد باش

هی نگو جاهای دیگه ش کو؟ چه فرقی می کند؟!

********

میوه با هر شکل و هر طعمی که دارد میوه است

یک خیار گنده با هولو(!) چه فرقی می کند؟

چون خرید موز و آناناس و کیوی مشکل است

حال کن با شلغم و کاهو چه فرقی می کند؟

ذرت بو داده چیزی کمتر از آجیل نیست

مزه اش با پسته یا گردو چه فرقی می کند؟

زندگی  را سخت می گیری چرا ای نازنین

زیر پایت فرش یا زیلو چه فرقی می کند؟

چون به هر شکلی تو را تا مقصدت خواهد رساند

بنز با خر، پورشه با یابو چه فرقی می کند؟

********************

هرکه بامش بیش، خرج ایزوگامش بیشتر

خانه ات یک کاخ یا پستو، چه فرقی می کند؟

گردشی در ساحل دریا و رودی  با صفا

یا نشستن بر لب یک جو چه فرقی می کند؟

از قضا این شخص از پست ریاست عزل شد

آن که می گفت آش با میگو چه فرقی می کند

از غم هجران میزش  رفت و درجا سکته کرد

گفتم ای شیرین عسل، کندو، چه فرقی می کند؟!

بیست سالی می شود این میز ومنصب دست توست

مدتی هم دست این یا او چه فرقی می کند؟

سال ها شام و ناهارت مرغ یا ماهیچه بود

مدتی هم میل کن کوکو چه فرقی می کند؟!



موضوعات مرتبط: محض خنده
[ پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392 ] [ 1:23 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

نمامتن34



موضوعات مرتبط: نما متن
[ پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392 ] [ 1:12 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

حدیث روز

پذيرش اندرز



امام علي سلام الله علیه: :

اقبَل‏ مِنَ‏ الحُكَماءِ مَواعِظَهُم، وتَدَبَّر أحكامَهُم‏

اندرزهاى حكيمان را بپذير و

فرمانهايشان را پى گيرى كن.

الفقيه: ج۴ ،ص ۳۸۷ ح ۵۸۳۴ / علم و حكمت در قرآن و حديث : ج‏2 ص 616 






موضوعات مرتبط: حدیث برگزیده
[ چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392 ] [ 11:40 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

السلام علیک یا ام العباس یا ام البنین سلام الله علیها



موضوعات مرتبط: مناسبت ها
[ چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392 ] [ 11:23 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]