سوالات تشریحی و مفهومی دین و زندگی (2)دروس 1تا5

 سوالات تشریحی و مفهومی دین و زندگی (2)
درس اول:
1 - شاخصه اصلی مجموعه منظم را تو ضیح دهید . 
2 - چرا شا خصه ی ا صلی مجموعه منظم هدف وغا یت است.؟ 5/ 0 نمره
3 - چه فرضیه ها یی را در پید ایش مجمو عه منظم می تو ان تصو ر کر د؟ 5/1 نمره 
4- چهار مورد از و یژ گی ها ی مجمو عه منظم را بنو یسید . 2 نمر ه 
5- در میا ن و یژ گی ها ی ز یر کد ا م و یژگی شا خصه ی اصلی یک مجمو عه ی منظم است ؟25/ نمره 
الف ) هر مو جودی از ا جزای خا ص و معین تشکیل شد ه ا ست.

ب ) هر یک از ا جزا خو اص و یژه ای دارند . .
 
ج) هر یک از اجزا کار مخصو صی ا نجا م می دهند . .

د ) هر مجمو عه ی منظم دارای یک هد ف و غا یت ا ست که آ ن را از مجمو عه های د یگر جدا می کند .
 
6- عنصر اصلی مجموعه منظم ...............و. . .......... ا ست .5/0 نمر ه 


درس دو م :

1 - ا رتبا ط میان ا جزا دستگا ه گوارش چگو نه ارتبا طی ا ست ؟ توضیح دهید . 75/0 نمره
2 - د رک رو ابط وپیوستگی های نظا م واحد جها نی چه زما نی آسا نتر می شو د ؟ 5/0 نمره 
ا لف ) هنگا می که علم و دانش بشر بیشتر تو سعه یا بد .

ب) هنگا می که ایمان بشر قویتر شود.

ج ) زمانی که ا نسا ن دست ا ز تخر یب جهان بردارد .

د ) گز ینه الف وج

3- آیا عمر موجودات و نظا م های این دنیا ی به هم پیوسته ، نا محد ود و دایمی است توضیح د هید ؟75/0


درس سوم:
1- این فرمایش امام علی (ع) بیانگر چه مطلبی است ؟ " خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده ودر کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد. " 5/0 نمره 
2- چرا ا نسا ن در پیشگا ه خداوند دارای مقا م ومنز لت خا ص ا ست ؟ 5/0 نمر ه 
3- مقام و منز لت انسا ن را در پیشگا ه خدا و ند با تو جه به آ یا ت قرآن کریم بیا ن کنید . 1 نمر ه
4- و دیعه ها ی الهی رادر انسان نا م ببرید .1 نمر ه
5- یکی از ود یعه ها ی الهی در انسان" سر شت خدا آ شنا ست در این با ره تو ضیح د هید . 5/1 نمره 
6- منظور از گرایش به نیکی ها و زیبا یی ها که یکی از ودیعه های الهی در وجود انسان است چیست ؟ 1 نمره 

7- این آیه به کدام یک از ودیعه های الهی دروجود انسان اشاره می کند ؟"و نفس و ماسوا ها فالهمها فجورها و تقوا ها " 25/0 نمره 
8- چرا انسا ن درمقابل گنا ه وز شتی عکس العمل نشا ن می دهد ؟ 25/0 نمره 
9- نفس لوا مه یعنی چه ؟25/0 نمره 
10- خداوند درقرآن کر یم به کدا م یک از موارد زیر قسم خورده ا ست ؟ 25/0نمره 
الف) نفس مطمئنه
 ب) نفس لو امه  ج) نفس اما ره  د) هیچ کدا م

11- نفس لوا مه یعنی ……… . 25/0 نمر ه 
12 - نقش قو ه عقل در وجود انسا ن چیست ؟ 5/0 نمره 
13- حضرت علی (ع)کد ام یک از موارد زیر را به عنوا ن بهترین ثروت و نزدیک کننده ی انسان به خدا نا مید ه
ا ست ؟ 25/ نمره
الف ) قوه ی عقل
 ج) گر ا یش به نیکی ها و زیبا یی ها 
ب) سر شت خدا آشنا
 د) و جدان اخلاقی  
14 - تو ضیح دهید که علاوه بر ودیعه های الهی خداوند با چه چیز ها یی انسان را درراه رسیدن به سعادت
یا ری می نماید ؟5/1 نمر ه 
15 - چگو نه ایمان و عمل صا لح در وجود انسان تجلی می کند؟1نمره 

درس چها رم:

1 - موانع رشد ورستگاری انسان را نام ببرید .1 نمره
2- توضیح دهید که نفس اماره چگونه ما نع رشد ورستگاری انسان است ؟1نمره
3- چرا با وجود سرمایه های ارزشمند انسان خود را آلوده به گناه میکند ؟ 1نمره 
4- منظور از نفس اماره چیست تو ضیح دهید ؟1 نمره
5- چرا قرآن همواره مردم را به تفکر وتعقل دعوت می کند ؟5/0 نمره 
6- اما م صا د ق(ع) عقل وجهل را چگو نه توصیف میکند ؟ 1نمره 
7- توضیح دهید که چگونه غفلت از خدا وند مانع رشد ورستگاری انسان است ؟ 5/0 نمره 
8 - شیطان چگونه انسانها را فریب می دهد . 1 نمره
9- شیطان از چه راهها یی انسا ن را به نا فرمانی از خدا می کشاند؟ (چهار مورد) 1نمره
10- قر آن کریم وپیشوایان ما تاکید دارند که عامل اصلی گناه ........است . 25/0 نمره
11- از تدبر در آیات قرآن کریم در باره ابعاد وجود انسان چه چیزی به دست می آید توضیح دهید؟ 5/1 نمره
12- دلایلی را که دانشمندان برای اثبات بعد روحانی انسان ذکر کرده اند نام ببرید 5/0 نمره
13- یکی از دلایل وجود بعد روحا نی انسان "ثابت بودن خود "است توضیح دهید ؟ 2 نمره
14 - آیا "من" وهویت انسان وابسته به جسم و کالبد مادی انسان است ؟ توضیح دهید .5/1 نمره 
15- آیا ثابت بودن روح انسان به معنی این است که روح آد می دچار هیچ تغییری نمی شود؟ توضیح
دهید .1 نمره
16- منظور از ثابت بودن روح در انسان چیست ؟ توضیح دهید .5/1 نمره
17- منظور از رویاهای صادقه چیست ؟1 نمره 
18- منظور از بعد غیر جسمانی ما چیست ؟وچه توانایی ها یی دارد؟5/1 نمره

درس پنجم:

1- انسان ها در بر خورد با مرگ چند دیدگا ه دارند توضیح دهید ؟2 نمره
2- ا نسان هایی که مرگ را پایان زندگی می دانند چه واکنشی در برابر آن از خود نشان می دهند ؟5/1 نمره
3- کسانی که مرگ را پایان بخش دفترزندگی نمی دانند چه دیدگاهی نسبت به مرگ دارند .1 نمره
4- پیامد های دیدگاه کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند چیست .2 نمره 
5- حدیثی از پیامبر(ص) در باره دیدگاه ادیان الهی بنویسد .1 نمره
6- از پیامد های نگرش دوم در با ره ی مرگ دو مورد را بنویسید .1نمره
7- چرا خداپرستان واقعی مرگ را ناگوار نمی دانند؟1 نمره 
8- عدم ترس خداپرستان از مرگ به چه معنی است ؟1 نمره
9- آیا استقبال از مرگ وشهادت خداپرستان به معنی بی ارزش بودن زندگی برای آنان است. 1 نمره
10 - خدا پرستان واقعی چه زمانی به استقبال شها دت می روند؟ 5/0 نمره
11- هنگا می که اما م حسین (ع)در دو راهی ذلت وشهادت قرار گرفت چه چیزی را انتخاب کرد وچه فرمود ؟25/1 نمره 
12- رسول خدا (ص) فرمود: برای ........ خلق شده اید نه برای نابودی وفنا.25 /0 نمره




موضوعات مرتبط: نمونه سوالات درسی متوسطه دوم

برچسب‌ها: نمونه سوالات
[ دو شنبه 25 آبان 1394 ] [ 1:37 قبل از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

آزمون تستی دین وزندگی چهارم

 

1- معرفت برتر و عمیق، معرفتی است که ......وبستر اصلی حرکت به سوی این هدف..... است.

 

 

الف)تنها موثر در نظام افرینش را خدا بدانیم-پاکی و صفای قلب

 

 

ب)درپشت پرده ظاهر و در ورای هر چیزی خدای را ببیند-پاکی و صفای قلب

 

 

ج)درپشت پرده ظاهر و در ورای هر چیزی خدای را ببیند-اخلاص و عبودیت و بندگی برای خدا

 

 

د)تنها موثر را در نظام آفرینش خدا بدانیم-اخلاص وعبودیت وبندگی برای خدا

 

 

  

 

 

2- حدیث شریف"الحمدللله المتجلّی لِخلقه بخلقه"بیانگر کدام مورداست.

 

 

الف)قائم به ذات بودن خدا  ب) نیازمندی جهان به خدا درمرحله ی بقا

 

 

ج)مشهود بودن خدا درمخلوقات   د) نیازمندی جهان به خدا درمرحله ی پیدایش

 

 

3- رابطه ی جهان باخداشبیه رابطه ی......... است،چون .........

 

 

الف)دهنده ی یک شیءبه دیگری-نیازمندی مخلوقات به خالق درهردومرحله است

 

 

ب)نوریک لامپ بامنبع نور-نیازمندی مخلوقات به خالق درهردومرحله است

 

 

ج)نوریک لامپ بامنبع نور-همه ی مخلوقات درمرحله ی به وجودآمدننیازمند خالق هستند.

 

 

د)دهنده ی یک شیءبه دیگری-همه ی مخلوقات درمرحله ی به وجودآمدننیازمند خالق هستند.

 

 

4- عبارت ....... مصداقی ازفقرونیازمندی انسان در ....... خودبه خداست.

 

 

الف)" اَنتم الفُقَراء اِلی اللهِ واللهُ هوالغنیّ الحمید"- پیدایش     ب) " اَنتم الفُقَراء اِلی اللهِ واللهُ هوالغنیّ الحمید"- بقا

 

 

ج)" اِن یشأ یذهبکم ویأت بخلق جدید "- پیدایش                د) " اِن یشأ یذهبکم ویأت بخلق جدید "- بقا

 

 

5- نتیجه ی فرض چیستی برای خداوند ........ است،زیراذهن انسان ............

 

 

الف)محدودکردن – توانایی تصورچیستی راندارد ب)یکی دانستن ذات باصفات - توانایی تصورنامحدودراندارد

 

 

ج)محدودکردن – توانایی تصورنامحدودراندارد...د) یکی دانستن ذات باصفات - توانایی تصورچیستی راندارد                                                               

 

 

6- آیه شریفه ی ........... بیانگر مفهوم ...... است.

 

 

الف)" ومنءایاته أن تقوم السّماء والرض بامره ثمّ اذادعاکم دعوة من الارض اذا انتم تخرجون" – عدم نیازمندی خداونددرآفرینش مجددمخلوقات

 

 

ب)" ومنءایاته أن تقوم السّماء والرض بامره ثمّ اذادعاکم دعوة من الارض اذا انتم تخرجون" – دشوارنبودن آفرینش مخلوقات جدیدبرای خداوند

 

 

ج)اِن یشأ یذهبکم ویأت بخلق جدیدوماذلک علی الله بعزیز"- عدم نیازمندی خداونددرآفرینش مجددمخلوقات

 

 

د)اِن یشأ یذهبکم ویأت بخلق جدیدوماذلک علی الله بعزیز"- دشوارنبودن آفرینش مخلوقات جدیدبرای خداوند...

 

 

7- همه ی موجودات درچه مرحله ای از زندگی خود به خدا نیازمندند؟

 

 

الف)همه ی مراحل   ب) به وجودآمدن     ج) ادامه ی حیات      د) کاروتلاش

 

 

8- اسماء الهی " رب "و " احد " به ترتیب مبین کدام یک از مراتب توحید هستند؟

 

 

الف) ربوبی – خالقیت    ب) خالقیت- ربوبی      ج)ربوبی- ربوبی     د) خالقیت- خالقیت

 

 

9- "بی مانندی ویگانه بودن" خداونددرهمه ی ابعادتوحید پیام به دست آمده ازهمه ی آیات به جزآیه ی ...... است.

 

 

الف)"قل هوالله احد"   ب) قل الله خالق کل شیء"    ج) لیس کمثله شیء"      د) ولم یکن له کفواًاحد"

 

 

10- مالکیت خداوند ...... است وآیات شریفه ی ...... و ....... بیانگرآن است.

 

 

الف)معلول خالقیت او-ولله مافی السماوات ومافی الارض- یسبح لله ما فی السماوات ومافی الارض له الملک وله الحمد

 

 

ب)علت خالقیت او-ولایشرک فی حکمه احداً-یسبح لله ما فی السماوات ومافی الارض له الملک وله الحمد

 

 

ج)معلول خالقیت او-"ولله مافی السماوات ومافی الارض"-"ومالی اعبدالذی فطرنی والیه ترجعون"

 

 

د)علت خالقیت او-"ولایشرک فی حکمه احداً-ومالی اعبدالذی فطرنی والیه ترجعون"

 

 

11-این مفهوم بیانگرکدام مرتبه ی توحیداست:" موجودات همه ازاوهستند"

 

 

الف)خالقیت       ب) عبادی       ج) ربوبیت        د) عبادت

 

 

12- نفی..... و ...... به ترتیب به توحید در ...... و ...... می انجامد.

 

 

الف)پدیدآمدن جهان ازاصل های متعدد- تاثیرعوامل طبیعی- خالقیت- ربوبیت

 

 

ب)نیازمندی به صاحب اختیارتدبیرکننده ی جهان- بی نیازی به دخالت الهی درافعال- خالقیت- ربوبیت

 

 

ج) پدیدآمدن جهان ازاصل های متعدد- بی نیازی به دخالت الهی درافعال- خالقیت- ربوبیت

 

 

د)نیازمندی به صاحب اختیارتدبیرکننده ی جهان- تاثیرعوامل طبیعی- خالقیت- ربوبیت

 

 

13- اطاعت ازرسول گرامی اسلام(ص)واطاعت ازجانشینان آن حضرت بیانگر توحید ...... است که ...... توحید ...... می باشد وپیام آیه ی شریفه ی ......... حاکی ازآن است.

 

 

الف)عبادی – نتیجه ی – ربوبی-" انّ الله ربّی وربّکم فاعبدوه هذا صراطٌ مستقیم"

 

 

ب)ربوبی - نتیجه ی – عبادی - " انّ الله ربّی وربّکم فاعبدوه هذا صراطٌ مستقیم"

 

 

ج)ربوبی- مقدمه ی – عبادی – "ولقد بعثنا فی کلّ امّةٍرسولاً ان اعبد الله واجتنبوا الطّاغوت"

 

 

د)عبادی –مقدمه ی- ربوبی- "ولقد بعثنا فی کلّ امّةٍرسولاً ان اعبد الله واجتنبوا الطّاغوت"

 

 

14-ریشه ی بت پرستی وشرکجدیدآن است که برخی ازانسان ها درعین قبول داشتن خداوند ..... که از مصادیق شرک...... است.

 

 

الف)دین ودستورهای آن رادرمتن زندگی خودوارد نمی کنند- درعبادت..

 

 

ب)دین ودستورهای آن رادرمتن زندگی خودوارد نمی کنند- درربوبیت

 

 

ج)فکرمی کنند که مستقل ازخداوندمی توانند امورخودراتدبیرکنند- درعبادت

 

 

د)فکرمی کنند که مستقل ازخداوندمی توانند امورخودراتدبیرکنند – درربوبیت

 

 

15- لازمه ی توحیدعبادی ....... است که آیه یشریفه ی ........... حاکی ازآن است.

 

 

الف)نفی اطاعت ازحاکمان الهی –" وما امروا الّا لِیعبدوا الها واحداً.."

 

 

ب)نفی اطاعت ازحاکمان الهی –" ولقدبعثنا فی کلّ امّة رسولاً"

 

 

ج)اثبات خدا به عنوان معبود شایسته ی پرستش - " وما امروا الّا لِیعبدوا الها واحداً.."

 

 

د)اثبات خدا به عنوان معبود شایسته ی پرستش - " ولقدبعثنا فی کلّ امّة رسولاً"

 

 

16- اگرسوال شود:" پس ازاین که انسان،خدارابه یگانگی شناخت ودانست که تنهاوجودمستقل وتنها مبدأجهان خداست وهمچنین ،دانست تنها اوست که جهانرااداره می کند،این شناخت واعتقاد،چه تاثیری درزندگی ورفتاراودارد؟"مفهوم کدام آیه پاسخ صحیح است؟

 

 

الف) " قل الله خالق کل شیءوهوالواحدالقهار ب) افرایتم ما تحرثون ا انتم تزرعونه ام نحن الزارون

 

 

ج) "ءاتخذ من دونه ءالهةان یردن الرحمن بضر لا تغن عنی شفاعتهم شیئاً "

 

 

د) " ومن یسلم وجهه الی الله وهومحسن فقد استمسک بالعروة الوثقی "

 

 

17-درکلمه ی توحید که پیامبر(ص) آن را ....... نامیده،...... بر ...... تقدم دارد.

 

 

الف)بهای بهشت- نفی – اثبات    ب)دژمستحکم خود- نفی - اثبات  

 

 

 ج)بهای بهشت-اثبات - نفی       د)دژمستحکم خود-اثبات - نفی 

 

 

18- باتوجه به آیه یشریفه ی" فقداستمسک بالعروة الوثقی والی الله عاقبة الامور"چنگ زدن به دستاویز استوار،تابع ظهور توحید در ...... است که بایدبا ........ همراه باشدوبیانگر بعد ......توحید است.

 

 

الف) عبادت – ایمان – فردی واجتماعی     ب)خالقیت - ایمان – فردی

 

 

ج) عبادت – نیکوکاری – فردی    د)خالقیت – نیکوکاری – فردی واجتماعی 

 

 

19- "تسلیم دربرابرخدابودن"پیام به دست آمده ازکدام آیه ی شریفه است ومربوط به کدام قسم توحید است؟

 

 

الف)" وما أمروا الّا لیعبدوا الهاواحداً" – بعد فردی توحیدی عبادی

 

 

ب)" ومن یسلم وجهه الی الله وهو محسن" – بعد فردی واجتماعی توحید درعبادت

 

 

ج)" وما أمروا الّا لیعبدوا الهاواحداً" – بعد فردی واجتماعی توحید درعبادت

 

 

د)" ومن یسلم وجهه الی الله وهو محسن" – بعد فردی توحیدی عبادی

 

 

20- عبارت"انسان موحدکسی است که فقط خدا رابپرستدوازاواطاعت نماید"کدام مرتبه ی توحیدرا بیان می کند؟

 

الف) همه ی ابعاد   ب)  درخالقیت    ج) درعبادت   د)درربوبیت 



موضوعات مرتبط: نمونه سوالات درسی متوسطه دوم
[ شنبه 9 آبان 1394 ] [ 5:24 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

سؤالات درس پیام های آسمان هفتم چاپ93 برای دانش آموزان

سؤالات درس پیام های آسمان هفتم چاپ93  برای دانش آموزان

درس اول  «بینای مهربان »

خودت را امتحان کن

1- چرا برخی انسان ها با وجود اینکه خداوند از آنها مراقبت می کند ، دچار حادثه می شوند؟

گاهی به خاطربی دقتی یا سهل انگاری و یا حتی از سر نادانی ،خود را در برابر حوادث مختلف قرار می دهند.

2- استفاده صحیح از نعمت ... و استفاده ناصحیح از نعمت ... است.

شکر نعمت- ناسپاسی در برابر خداوند

3- شکر واقعی نعمت چیست؟ توضیح دهید.

این است که از نعمت های خدا در راه حرام استفاده نکنیم و از آنچه خداوند حرام کرده است دوری نماییم.

 سؤالات متن

1- خداوند همواره در کنار ما انسان هاحضور دارد، قرآن در این باره چه می فرماید؟

«...هو معکم این ما کنتم...»هرکجاباشید اوباشماست.

2- محافظان ویژه ای که به فرمان خداوند انسان را از حوادث زندگی محافظت می کنند،چه کسانی هستند؟

فرشتگان

3-نمونه ای از محافظت فرشتگان از انسان را بگویید؟(براساس سخن امام باقر علیه السلام)

انسان را از افتادن درچاه،فروریختن دیواربرسرش و هرحادثه بددیگری محافظت می کنند.

 

4- نشانه های محبت خداوند به ما انسان ها را بیان کنید؟(دومورد)

مراقبت و توجه دائمی خداوند نسبت به ما،توانایی یادگیری.

5-وظیفه ما در برابر این همه توجه خداوند به انسان ها چیست؟

شکرگزاری ازاو

6- ساده ترین نوع شکرگزاری از خداوند کدام است؟  شکرزبانی

7-شکر زبانی را چگونه به جای می آوریم؟(دومثال بیاورید)

وقتی کسی درانجام کاری به ما کمک می کند ،به او می گوییم:متشکرم ویادرحق او دعا می کنیم.دربرابر نعمت های خداوند گاهی به زبان می گوییم:الحمدالله.

8- سه مورد از مواردی که در برابر نعمت های خدا شکر عملی به جای می آوریم را بگویید.

وقتی از چشم  خود برای مطالعه کتاب های مفید استفاده می کنیم.

وقتی به پدر و مادر و معلم خود احترام می گزاریم.

وقتی به افراد سالخورده و ناتوان کمک می کنیم.

9-نتیجه شکر عملی چیست؟

باشکر عملی ،نه تنها شکرحقیقی و شایسته خداراکرده ایم،بلکه موجب جلب رضایت خداو پاداش اخروی و افزون شدن نعمت ها می شویم.

10-آیه 7سوره ابراهیم جهت زیادشدن نعمت های الهی چه دستور می دهد؟

  شکر گزاری از خداوند.

11- براساس آیه «لئن شکرتم لازیدنکم»نتیجه سپاسگزاری خداوند چیست؟

زیادشدن نعمت ها.

12- معنای آیه ی « لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ » را بنویسید.

اگر شکرگزاری کنید، ما قطعاً[نعمت ها را] زیاد می کنیم.

درس دوم «استعانت از خدا»

خودت را امتحان کن

1-توضیح دهید چرا بهلول هرگزچیزی از هارون درخواست نمی کرد؟

چون او را در برآورده ساختم حاجاتش برحق نمی دانست.

2-چرا خداوند همه دعاهای ما را مستجاب نمی کند؟توضیح دهید.

چون گاهی چیزهایی از خداوند درخواست می کنیم که به مصلحت مان نیست و او که بهتر از هر کس از سود و زیان ماآگاه است به جای آن چیزی که مفیدتر است به ما می دهد.

3-خداوند در جنگ احد مسلمانان را با چه شرایطی یاری کرد؟

با صبر و ایستادگی در برابر مشکلات و سختی ها و تصمیم آنها بر ترک گناه.

4-توضیح دهید ماچگونه می توانیم خداوند را یاری دهیم.

باجهاد در راه خدا ، دفاع از دین با جان واموالمان و با عمل به دستورات خداوند در انجام واجبات وترک محرمات ، درواقع خداوند را یاری کرده ایم وموجب ثبات وپایداری دین او شده ایم.

سؤالات متن

1-با توجه به آیه «ایاک نعبد وایاک نستعین»می فهمیم که خداوند:

الف-روزی رسان است     ب-گناهان را می بخشد

ج- یاری گر است            د- بزرگ است.

2- معنای آیه ی « وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ  » را بنویسید.

وپروردگارتان گفت : مرا بخوانید تا [دعای] شما را بپذیرم.

3-چرا ما انسانها تنها از خدا یاری می جوییم؟

ماچون نمی توانیم تمام نیازهای زندگی خود را به تنهایی برطرف نماییم به کمک دیگران نیازمندیم و از طرفی دیگران هم به ما نیازمندندو تنها خدا هست که بدون اینکه نیازی به دیگران داشته باشد می تواند به همه ما یاری برساند.

4- راه های بهره مندی از یاری خداوند را نام ببرید؟1- صبر و تقوا   2- یاری دادن خداوند  3- دعا

5- یکی از مهم ترین و ساده ترین راه ها برای جلب یاری خداوند چیست؟دعا کردن

6- چگونه خداوند مهربان پاسخ بندگانش را می دهد؟(باتوجه سخن قرآن)

ای پیامبر هرگاه بندگانم از تو در باره من سؤال کنند بگو من نزدیکم و دعای کسی که مرا بخواند پاسخ می دهم.

7- براساس آیه186سوره بقره آیا دعای بندگان از خداوند پنهان می ماند؟توضیح دهید.

خیر ،خداوند درخواست هیچ کس را بی پاسخ نمی گذارد.

8- رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در باره دعای بندگان از خدا چه می فرماید؟

خداوند دعای بندگانش را یا در همین دنیا مستجاب می کندیا برایش ذخیره آخرت می گرداند و یا بخشی از گناهانش را می آمرزد.

 9- یکی از بهترین نمونه های دعا چیست وچگونه است؟

دعا در هنگام نماز است . نمازگزار در نمازش با خدا سخن می گوید و به خداوند توجه بیشتری می کند و خداوند نیز در مقابل با لطف  و رحمت بیشتری با او رفتار می کند.

10- تقوا یعنی چه ؟یعنی اینکه انسان در هنگام مواجه شدن با گناهان از آنها دوری کند.

11- خداوند در جنگ احد ، مسلمانان را توسط چه کسانی یاری کرد؟

با پنج هزار نفر از فرشتگانی که نشانه هایی با خود داشتند.

12- درقرآن در باره یاری خداوند از مؤمنان چه آمده است؟(براساس آیه 7سوره محمد)

مؤمنان اگر خداوند را یاری کننداو نیز آنها را یاری می کند و قدم هایشان را استوار می گرداند

درس سوم «تلخ وشیرین»

سؤلات خودت را امتحان کن

1- چرا پادشاه زیرک از رفتن به جزیره هیچ ترسی در دل نداشت؟

چون قبلاً امکانات لازم را برای خودش فراهم کرده بود.

2- مرگ برای چه کسانی وحشتناک و ناخوشایند است؟ چرا؟

برای کافران چون برای آنها به معنای پایان خوشی ها و سرآغاز سختی هاست.

3- حالت مؤمنان را در هنگام مرگ توضیح دهید.

فرشتگان هنگام مرگ به آنها می گویند :سلام و درود بر شما باد،اکنون وقت آن است که به خاطرکارهای نیکتان وارد بهشت شوید.

سؤل متن

1- چه کسانی از مرگ ترسی ندارند؟

کسانی که در زندگی خود به خدا و پیامبرانشان ایمان دارند و به فکر زندگی پس از مرگ هستند.

2- با توجه به آیه ی « الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ » فرشتگان هنگامی که روح انسان های پاک را می گیرند به آنان چه می گویند؟

درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى‏داديد به بهشت وارد شوید.

3- آیه ی شریفه ی « الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ » در مورد چه کسانی است ؟ و فرشتگان به آنان چه می گویند؟

پرهیزکاران  - درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى‏داديد به بهشت وارد شوید.

4- خداوند در قرآن وضعیت انسان های مؤمن را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید؟

همان كسانى كه فرشتگان جانشان را - در حالى كه پاكند - مى‏ستانند [و به آنان] مى‏گويند درود بر شما باد به [پاداش] آنچه انجام مى‏داديد به بهشت وارد شوید             نحل /32

5- با توجه به آیه ی « وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُواْ الْمَلآئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ »با کافران هنگام مرگ چگونه برخورد می شودو به آنها چه عذابی نوید داده می شود؟

فرشتگان جان كافران را می گیرندبه صورت و پشت هایشان  مى‏زنند و [می گويند] عذاب سوزان را بچشيد

6-  آیه ی شریفه ی « وَلَوْ تَرَى إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُواْ الْمَلآئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ » در مورد چه کسانی است و فرشتگان  چه کاری انجام می دهند و به آنان چه می گویند؟

کافران - فرشتگان جان كافران را می گیرندبه صورت و پشت هایشان  مى‏زنند و [می گويند] عذاب سوزان را بچشيد

7- خداوند حکیم وضعیت انسان های کافر را هنگام مرگ چگونه توصیف می نماید؟

فرشتگان جان كافران را می گیرندبه صورت و پشت هایشان  مى‏زنند و [می گويند] عذاب سوزان را بچشيد

درس چهارم «عبورآسان»

خودت را امتحان کن

1- نیکی به پدر و مادر چه تأثیری بر زندگی ما در دنیا و آخرت دارد؟

انسان در دنیا فقیر و تهی دست نمی شود و در آخرت نیز سعادتمند می گردد.

2- علت آزار و فشار قبر سعد بن معاذ چه بود؟

بداخلاقی او در خانه

3- دو مورد از آثار صدقه دادن را بنویسید.

نجات یافتن از مرگ بد و عاقبت به خیری .

4- حضرت علی علیه السلام چگونه خود را برای مرگ آماده کرده بود که از آن هراسی نداشت؟

با پرهیز از گناهان ،انجام واجبات و داشتن اخلاق نیکو

سؤلات متن

1- چرا از مرگ می ترسیم؟

زیرا ما دنیایمان را آباد کرده و آخرتمان را ویران نموده ایم ،معلوم است که دوست نداریم از از آبادانی به ویرانی برویم.

2- کارهایی را نام ببرید که انجام آنها موجب آسانی زندگی در دنیا و آخرت می شود.

نیکی به پدر و مادر-خوش اخلاقی

- صدقه دادن

- و به طور کلی انجام آنچه خداوند به آنها دستور داده و ترک هر چیزی که از انجام آن نهی کرده است.

3- آیا صدقه دادن فقط جنبه مالی دارد؟توضیح دهید.

خیر- هر نوع کمک به دیگران در راه خدا،صدقه محسوب می شود.

درس پنجم «پیامبررحمت»

«به راستی که تو دارای اخلاقی بسیار نیکو هستی»

 خودت را امتحان کن

1- چه کسانی می توانند در پیمودن راه های سخت و طولانی راهنمای دیگران باشند؟ چگونه؟

پیامبران- همانطور که گفتار آنان نشانگر راه دستیابی به رستگاری است،رفتار آنها نیز الگوی عملی زندگی ماست چرا که   خود هدایت یافته بودند و بهترین شیوه زندگی راانتخاب می کردند .

2- با ذکر یک نمونه عزت نفس را تعریف کنید.

عزت نفس احساس باارزش بودن است؛ یعنی اینکه خودمان را پیش دیگران کوچک نکنیم و کارهایی را که انجام آنها به عهده خودمان است از

دیگران نخواهیم مثل درخواست برای چوب خلال دندان.

3- به نظرشما علت تأکید پیامبر به بازگرداندن امانت به صاحبانش ،حتی اگرمسلمان نباشند چیست؟ چون در دین ما خیانت در امانت از بزرگ ترین گناهان است و اگر خیانت بکند وبمیرد خدا را درحالی ملاقات خواهد کرد که از او خشمگین است .از همه مهمتر بازگرداندن امانت آنان باعث میشد تا غیر مسلمانان به اسلام ایمان آورند.

سؤلات متن

1- پیامبر اکرم برای چه کسانی الگویی نیکوست؟

برای هر کس که به خدا و روز آخرت امید دارد و خداوند را بسیار یاد می کند.

2- برخی از ویژگی های اخلاقی و رفتاری پیامبر اکرم را بیان کنید.[سه مورد]

الف- بزرگواری و محبت

ب- عزت نفس 

ج- امانت داری

3- آیه 128/سوره توبه مربوط به کدام ویژگی اخلاقی رسول خدا می گردد؟

 بزرگواری و محبت.

4- خداوند مهربان در باره اخلاق نیکو و مهربانی پیامبر اکرم چه می فرماید؟[چهار ویژگی]

الف- پیامبری از خودتان آمده است.

ب- بر او دشوار است شما در سختی بیفتید.

ج- به هدایت شما اشتیاق فراوان دارد.

د- نسبت به مؤمنان بسیار دلسوز و مهربان است.

5- در قرآن ،پیامبر اکرم با کدام ویژگی به جهانیان معرفی شده است؟

« وَما أَرسَلناکَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمینَ» : ما تو را جز به عنوان رحمت برای تمام جهانیان نفرستادیم.

6- بزرگترین نعمت الهی کدام است و چگونه باید سپاسگزار آن گردید؟

فرستادن پیامبران برای ما - با پیروی از راهنمایی های آنان.

7- معنای آیه ی « وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ » را بنویسید.

ما تو را جزبه عنوان رحمت براى تمام جهانيان نفرستاديم

درس ششم «اسوه فداکاری و عدالت »

خودت را امتحان کن

1- سه نمونه از فداکاری های حضرت علی علیه السلام را به صورت خلاصه بیان کنید.

الف)ماجرای از خود گذشتگی حضرت علی علیه السلام در شب هجرت پیامبر اکرم که به- لیلةُ المَبیت - مشهور است.

ب) وقتی در جنگ احد بسیاری از مؤمنان به شهادت رسیدند و به جز چند نفر ،پیامبر خدا را در میان انبوهی از سپاهیان مشرک رها کردند ،کسی که در کنار رسول خدا با شجاعت می جنگید ،علی بود.

ج) وقتی خداوند آیات مهم سوره توبه را نازل کرد و قرار شد یکی از مؤمنان این آیات را در میان مشرکان بی رحم مکه با صدای بلند بخواند ،کسی که این مسؤلیت خطرناک را عهده دار شد ، علی بود.

2ـ بنا بر سخن امیر مؤمنان علیه السلام ، خداوند از آگاهان چه عهدی گرفته است؟

حق مظلوم را از ظالم بستانند و به او باز گردانند.

3ـ مرد مسیحی چگونه به حقانیت دین اسلام پی برد و مسلمان شد؟ وقتی مرد مسیحی دید که قاضی بین او و خلیفه مسلمانان فرقی نگذاشت و حکمی به زیان خلیفه مسلمین داد حقانیت دین اسلام بر او آشکار شد و شهادتین را بر زبان آورد و مسلمان شد.

سؤالات متن

1- چرا فرشته وحی دستور داد پیامبر شبانه مکه را ترک نماید؟

زیرا به وسیله مشرکان کشته می شد و رسالتش ناتمام می ماند.

2- وقتی رسول خدا گفت : «علی جان آیا می توانی مرا در اجرای امر الهی هجرت یاری کنی؟» چه پاسخی شنید؟

در این صورت آیا شما به سلامت خواهید بود؟

3- کدام آیه در ستایش فداکاری بی نظیر علی علیه السلام در شب هجرت پیامبر نازل شد؟

از مردم کسانی هستند که جانشان را برای خشنودی خدا فدا می کنند و خدا نسبت به بندگانش مهربان است.

4- فداکار به چه کسی گفته می شود؟

به کسی که برای خدمت به دین و جامعه خود از مال و سلامتی ،خانواده و حتی جان خود می گذرد و آنها را در راه هدف پاک خود فدا می کند.

5- یکی از کامل ترین نمونه های فداکاری در راه خداکدام است؟

ماجرای از خود گذشتگی حضرت علی علیه السلام در شب هجرت پیامبر اکرم که به لَیلَةُ المَبیت مشهور است.

6- دو مورد از ویژگی های بارز شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام  را بیان کنید.

1) فداکاری و از خود گذشتگی او در راه خدا

2) عدالت طلبی و مساوات

7- حضرت علی علیه السلام در چه شرایطی از سوی مردم برای  اداره حکومت انتخاب شد؟

در شرایطی که مشکلات بسیاری جامعه  اسلامی را فراگرفته بود.

8- امیر المؤمنین علیه السلام حکومت را برای چه امری پذیرفت؟

برای ایجاد عدالت بین مردم 

9- حضرت علی علیه السلام در رعایت عدالت و مساوات بین مسلمانان چگونه بود؟

هیچ کس را بر دیگری برتری نمی داد.

10- حضرت علی علیه السلام پس از تقسیم بیت المال ،چه می کرد؟

در همان محل به نماز شکر می ایستاد.

11- دلیل رسیدگی دقیق بیت المال از سوی امیرالمؤمنین چه بود ، خود در این باره چه می فرماید؟

« تا از حساب سخت روز قیامت و عذاب دردناک آن در امان باشم.»

درس هفتم « برترین بانو»

خودت را امتحان کن

1- چرا حضرت زهرا سلام الله علیها هرگز از امیرالمؤمنین چیزی درخواست نمی کرد؟

مبادا نتواند آن را فراهم کند و شرمنده اش شود.

2- دلیل ازدواج حضرت زهرا با امیرالمؤمنین ،با وجود اینکه خواستگاران ثروتمندی داشت،چه بود؟

 چون او ایمان را به ثروت برتری داد.

3- پنج مورد از ویژگی های اخلاقی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بنویسید.

1) حیا و عفت

2) علاقه شدید به پیامبر

3) حضور در اجتماع

4) ساده زیستی

5)ایثار و بخشندگی

سؤلات متن

1- بهترین هدیه خداوند به پیامبر خدا چه بود وآن موجب چه امری شد؟

 فرزندی دختر که موجب برکت و شادمانی زندگی حضرت شد.

2- حضرت زهرا از کودکی در رنج و سختی بزرگ شد،نمونه هایی از آن را بیان کنید؟

1) دو سال بیشتر نداشت که مشرکان مکه ، پیامبر و خویشانش را در شعب ابوطالب در محاصره سختی قرار دادند. در این مدت  قحطی و گرسنگی فاطمه و  نزدیکانش را به شدت آزار می داد.

2) در پنج سالگی مادرش خدیجه را از دست داد.

3) در مکه بارها شاهد آزار و اذیت پیامبر توسط مشرکان بود و سرانجام ناچار شد  در همان دوران کودکی به همراه پیامبر به مدینه هجرت کند.

3- چرا رنج ها و مصیبت های زندگی ، حضرت فاطمه را مقاوم تر و استوارتر می ساخت؟

زیرا آن حضرت رنج و محرومیت را راهی برای نزدیکی به خدا می دانست نه عامل بدبختی و بیچارگی! 

4- معنا و مفهوم این سخن پیامبر چیست؟« فاطمه سرور زنان اولین و آخرین  و برترین بانوی جهان است»

این است که در بین زنان عالم چه در گذشته و چه در زمان حال و  آینده  کسی بهتر از ایشان نیست . از این رو شناخت زندگی آن حضرت ارزش فراوانی دارد.

5- چگونه می توان شخصیت بهترین و برترین بانوی جهان اسلام را شناخت؟

با الگو گرفتن از زندگی ایشان.

6- چرا حضرت فاطمه از اینکه کارهای داخل خانه به عهده او گذاشته شده بود خوشحال گردید؟

 زیر ا از روبرو شدن با مردان نامحرم بی نیاز شد.

7- وقتی حضرت زهرا در لحظات پایانی عمر پیامبر اکرم ، بیش از همه بی تابی می کرد پیامبر چه مژده ای به او داد؟

 دخترم تو اولین کسی هستی که بعد از من،به من ملحق می شوی.

8- پیامبر اکرم در باره دوستی و خوشحالی خداوند از حضرت فاطمه چه می فرماید؟

خداوند فاطمه را دوست دارد و دوستداران فاطمه را نیز دوست دارد.خداوند با خوشحالی فاطمه خشنود و با خشم او خشمگین می شود.

9- هرگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها وارد خانه می شد، پیامبر اعظم به او چه می فرمود؟

او شادمانی قلب من است.

10- حضرت فاطمه سعادت زنان را در چه می دانست؟

در دوری از مردان نا محرم.

11- آیا حضرت زهرا ،عبادت را تنها در نماز و روزه می دانست؟توضیح دهید.

خیر بلکه رسیدگی به محرومان را نیز عبادت و اطاعت خدا می دانست. 

درس نهم «افتخاربندگی»

 خودت را امتحان کن

1- نشانه های بلوغ را به صورت خلاصه بیان کنید.

الف ـ روییدن مو در برخی قسمت های بدن

ب ـ فعال شدن برخی هورمون ها در بدن

 ج ـ رسیدن به سن بلوغ

2- توضیح دهید از چه زمانی باید فراگیری تکالیف شرعی را آغاز کرد؟چرا؟

پیش از سن بلوغ تا علاوه بر بهره مندی از پاداش الهی ،آمادگی کافی برای انجام تکالیف دینی در ما ایجاد شود.

سؤلات متن

1- بلوغ سرآغاز چیست؟یعنی چه؟

سرآغاز انجام تکالیف شرعی است یعنی بر هر دختر و پسری واجب است پس از بلوغ ،مانند بزرگسالان ،به احکام دینی خودمانند نماز ،روزه ، حجاب و... عمل کند.

2- چرا خداوند تکالیف شرعی را بر ما واجب کرده است؟

برای اینکه توان مقابله با شیطان و رسیدن به پاداش الهی را داشته باشیم.

3- چرا دوست داشتن یا نداشتن چیزی دلیل خوب یا بد بودن آن نیست؟[براساس آیه قرآن]

چون ممکن است چیزی را خوش نداشته باشیم و آن برای ما بهترباشدویا برعکس چیزی را دوست بداریم و آن برای ما بدتر باشددر حالی که خدا صلاح ما را می داند و خود ما نمی دانیم.

4- آیا تمامی نشانه های تکلیف برای رسیدن به بلوغ لازم است؟توضیح دهید.

خیر،بلکه اگر یکی از این نشانه ها هم در کسی ظاهر شود،او به سن بلوغ رسیده است.

5- سن بلوغ چه سنی است؟(قمری- شمسی)

این سن برای پسران پایان  پانزده سال قمری است که در سال شمسی برابر است با چهارده سال و شش ماه و پانزده روز ،و برای دختران پایان نه سال قمری است که در سال شمسی برابر است با هشت سال و هشت ماه و بیست ویک روز.

6- در دوران بلوغ چه تغییرات جسمی در بدن به وجود می آید؟(چهار مورد)

- تغییرات تدریجی صدا و دو رگه شدن آن

- رشد ناگهانی و نامتوازن طولی بدن معمولاً با رشد استخوان آغاز می شود

- به وجود آمدن تغییرات در چهره و...

7- تغییرات جسمی در دوران بلوغ چگونه اند؟

این تغییرات گذرا هستند و به تدریج ،بدن  به شکل طبیعی خود باز می گردد.

8- مهم ترین شیوه عبور از مرحله تغییرات جسمی بلوغ چیست؟

توجه به توصیه های دینی و بهداشتی.

9- تحولات پس از بلوغ کدام است؟

تغییرات جسمی ،تحولات روحی و شخصیتی.

10- سه مورد از تحولات روحی و شخصیت مهمی که در نوجوان پدید می آید را نام ببرید؟

ـ پرسش های جدید در ذهن انسان به وجود می آید .

ـ حس استقلال طلبی افزایش می یابد.

ـ  در این دوران احساس مسئولیت بیشتر می شود.

11- پرسش گری انسان در سن بلوغ در چه حدی است؟

به گونه ای است که انسان در دانسته های قبلی خود دچار تردید می شود و تلاش می کند همه دانسته ها و اعتقادات خود را بر اساس منطقی جدید نظم دهد.

12- اسلام چه توصیه ای در پذیرش اصول دین از سوی جوانان نموده است؟

باید اصول دین را بر اساس فهم و درک خود بنا کنند و از تقلید در آنها بپرهیزند.

13- در چه صورتی جوانان دچار انحرافات و مشکلات فکری و اخلاقی می گردند؟ مثال بزنید.

اگر با روحیات دوران بلوغ به درستی رفتار نکنیم و یا زیاده روی نماییم.  به عنوان مثال اگر نوجوان برای یافتن پاسخ های سؤالات مهم دینی ،به افراد نا آگاه و یا کسانی که اعتقادات صحیحی ندارند ،مراجعه کند ، جز سرگردانی و گمراهی نتیجه ای نخواهد گرفت.

14- روش اهل بیت پیامبر علیهم السلام در فراگیری تکالیف دینی فرزندانشان چگونه بود؟

اهل بیت علیهم السلام همواره فرزندانشان را از خردسالی با وظایف دینی آشنا می کردند و از آنان می خواستند به اندازه توانشان ،به این تکالیف عمل کنند.

15- چرا خداوند به عبادت نوجوانان افتخار می کند؟ سخن امام صادق علیه السلام را بیان کنید .

چون جوانی و شادابی خود را در اطاعت خدا وند سپری می کنند.

16- نمونه هایی از تکالیف دینی ما مسلمانان را نام ببرید.

نمازـ  روزه ـ خمس و زکات ـ حج.

17- انجام صحیح احکام دینی .. سعادت دنیا و آخرت.. را به دنبال دارد.

18- یکی از راه های دستیابی به نحوه صحیح وظایف دینی چیست؟

تحصیل علوم دینی.

19- مفهوم آیه ی « وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» در چه موردی است؟

صلاح بندگان

 زرین کلاه37  81   703   0917
 درس اول : هستي بخش
1- ترجمه ي عبارات قرآني زير را بنويسيد .
الف) يا ايها الناس -  اي مردم       ب) والله هو الغني الحميد - خداوند بي نياز و ستوده است      ج)و يات بخلق جديد - و خلقتي جديد مي آورد
2) برترين حق و حقيقت چيست ؟چرا؟ خدا - چون همه موجودات حق بودن خود را از او مي گويند
3) هرموجودي حق بودن خود را از چه كسي مي گيرد؟  خدا
4) قرآن كريم براي معرفت عميق تر به خداوند چه راهي را معرفي نموده است ؟  درك نيازمندي جهان به خدا
5)حقيقت وجود وهستي مخلوقات جهان چگونه است ؟  همه ی موجودات  در هستی  خود  وابسته به ذات حق هستند
6) اگر چيزي وجودش ازخودش نباشد چگونه موجود مي شود ؟ بايستي موجود ديگري به او وجود و هستي ببخشد
7) درچه صورتي يك موجود براي موجود شدن به ديگري نيازمند نيست ؟درصورتي كه ذاتش با هستي و وجود مساوي باشد
8) معيارو ملاك نيازمندي موجودات به هستي بخش چيست ؟متكي نبودن آنها به خودشان  (فقر ذاتی )
9) براي اثبات نيازمندي جهان هستي به خداوند يك استدلال بنويسيد .مقدمه اول : هيچ يك موجودات جهان به خود متكي نيست و همه وابسته اند   /مقدمه دوم : هرموجودي كه وجودش درخودش نباشد براي بوجود آمدن به ديگري نيازمند است (ذات نايافته ازهستي بخش    كي تواند كه شود هستي بخش )نتيجه : پس تمام موجودات جهان براي پيدايش و بوجود آمدن محتاج خدا هستند .
10) آيا نيازمندي موجودات به خداوند تنها درمرحله اي (به وجود آمدن ) است ؟چرا؟ خير چون موجودات جهان دربقا و ماندگاري نيزوابسته به ذات حق هستند
11) رابطه خدا با مخلوقات چگونه رابطه اي است ؟مانند رابطه شعاع نورو منبع نور
12)منظوراز عبارت (خداوند نور هستي ) چيست ؟ نور وجود درجهان وابسته به خداست
13) كدام معرفت برتر و عميق تر نسبت به خداست كه براي جوانان در دسترس و امكان پذير است ؟   اين كه انسان در پشت پرده ظاهر و در وراء هر چيزي خدا را ببيند
نکات
ü      چون خداوند غنای ذاتی دارد. هیچ کس نمی تواند وجود او را بگیرد
ü      برترین حق و حقیقت خداست و هر موجودی حق بودن خود  را از او می گیرد.
ü       تنها موجودی برای بوجود آمدن  نیازمند نیست که خودش و ذاتش ، با وجود مساوی باشد. و نیستی در او راه نداشته باشد در این صورت آن موجود دیگر پدیده نیست که نیازمند پدید آورنده باشد .
ü       آفریننده این جهان مستقل، قائم به ذات است و هستی از او جدا نمی شود.
ü      انسان هر چه در مراتب کمال پیش رود باز هم نسبت به خدا فقیر است.
ü      درک نیازمندی جهان به خدا به معرفتی عمیق  محتاج است  به خاطر همین قرآن راه های مختلف را نشان می دهد
ü      هر موجودی پیش از آنکه نمایشگر خود باشد ، نمایش دهنده ذات خالق خویش است.
ü       تجلی خداوند و مشهود بودن او ، بوسیله موجودات است         
ü      یار  به  پرده   از  در  و  دیوار        در تجلی است یا اولی الابصار                            
ü       به صحرا بنگرم صحرا تو بینم        به  دریا  بنگرم  دریا  تو بینم                          
ü       این همه عکس می و نقش نگارین که نمود     یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
ü      امام علی (ع)  می فرماید : ما رَایتُ شَیئاً اِلا وَ رَایتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ   هیچ چیز را ندیدم مگر این که خدا را قبل از آن و بعد از آن و با آن مشاهده کردم  ( دلی کز معرفت نور و صفا دید          به هر چیزی که دید اول خدا دید.  
-         خدا را از پشت پرده ظواهر دیدن  نیازمند معرفتی عمیق است و هدفی است امکان پذیر بخصوص برای جوانان    ( تو مگو ما را بدان شه بار نیست         با کریمان کار ها دشوار نیست)
-         در پیش گرفتن مسیر معرفت  معلول دوری از گناه  و انجام عمل نیک است  انسان را به این نتیجه می رساند که :
این همه عکس می و نقش نگارین که نمود    یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد
-         یکی از راه های کسب معرفت عمیق تر نسبت به خدا ، درک نیازمندی جهان در هستی خود به خداست .
-         همه ماوجود خدا را در خود می یابیم(یعنی فطرتاً و ذاتاً قادر به درک خدا هستیم .
-         بستر اصلی حرکت به سوی معرفت الهی ، پاکی و صفای فطری قلب است .
 درس دوم : يگانه بي همتا
1.        معناي توحيد چيست ؟ و اعتقاد به توحيد به چه معناست ؟
يگانگي -   اعتقاد به يگانگي خدا
2.       مراتب توحيد را فقط نام ببريد .
توحید در خالقیت -  توحید در ربوبیت – توحید عملی
3.       توحيد در خالقیت  را تعريف كنيد :
خداوند تنها مبدا و خالق  جهان است  - او در کار آفرینش شریک و همتایی ندارد – جهان  از اصل های متعدد پدید نیامده بلکه از یک اصل  و  مبدا پیدی امده است
4.       منظور از شرك خالقی  چيست ؟ با مثال بنويسيد
اعتقاد به دويا چند خداي مستقل برای خلقت  جهان -   اعتقاد به خداي باران ، باد ، نور ، ظلمت  اعتقاد به چند خداي متعدد كه ذات آن ها از هم جداست - اعتقاد به خدای خیر و شر
5.       منظور از توحيد ربوبی  چيست ؟
جهان یک صاحب اختیار دارد – تدبیر همه امور هستی به دست اوست – تدبیر و پرورش همه موجودات به دست اوست -  او جهان را اداره می کند  و به سوی مقصدی که برای آن تعیین کرده  هدایت می کند 
6.       منظور از شرك ربوبی چيست ؟
اعتقادبه اينكه انسان ها در تدبیر امور و  كارها مستقل از خدا هستند  اگر انسان در کنار ربوبیت خدا برای خود یا سایر مخلوقات حسابی جدا گانه باز کند  و فکر کندکه می تواند  مستقل از خدا امور را تدبیر کند .
7.       آیا  اگر کسی شفای مریض خود را  از پیامبر  یا سایر اولیا دین  بخواهد دچار شرک نشده است ؟ دلیل خود را ذکر کنید   صفحه 17
8 – چند نکته در مورد توحید بنویسید
توحید : یعنی یگانگی و بی همتایی و اعتقاد به توحید  یعنی اعتقاد به یگانگی  خدا و قائل نشدن شریک برای اوست
ü      توحید مهم ترین اعقاد دینی و پایه و اساس دین است و بدون آن هیج اعتقاد دیگری  اعتبار ندارد
ü      نگرش توحیدی بر تمام آیات قرآن سایه افکنده و مانند روحی در پیکره دین  و معرفت دینی حضور داشته و به تمام معارفِ دین حیات بخشیده است
ü      توحید ، محور و روح زندگی دینی است ( و شرک  ، محور و روح زندگی غیر دینی است)
 درس سوم : حقيقت بندگي
1.  هريك از عبارات زير به كدام يك از انواع توحيد اشاره دارد؟
الف- سرچشمه ي خوبي ها و زيبايي هاخداست   :ذاتي  
  ب- تنها وجود مستقل خداست : افعالي
ج- انسان خدا را به يگانگي مي شناسد : ذاتي      
  د- تنها مدير و مالك و سرپرست جهان خداست : افعالي
2. با درك كدام اعتقادات انسان به اين نتيجه مي رسد كه تنها بايد خدا را اطاعت كند؟اعتقاد به توحيد نظري
3.  اگر اطاعت از غير خدا نابجا و غلط است چگونه مي توان از پيامبر (ص) و جانشينان بزرگوار آن حضرت اطاعت كرد؟
اطاعت از پيامبر همان اطاعت از خداست
4. چرا اطاعت از رسول خدا و جانشينان بزرگورا آن حضرت لازمه ي توحيد عملي است ؟
زيرا حكم و فرمان الهي از طريق رسول خدا و جانشينان بزرگوار آن حضرت به مردم مي رسدو بدون اطاعت از معصومین نمی توان از خدا اطاعت کرد
5.  منظوراز توحيد عملي چيست ؟(مقصود ازتوحيد درعبادت چيست ؟)
ü                    انسان فقط خداي يگانه را پرستش كند و كارها و رفتارهاي خودرا به قصد اطاعت از او و برايكسب رضايت او انجام دهد .
6- انسان موحِّد كيست ؟ و داراي چگونه شخصيتي است ؟
 انسان موحِّد كسي است كه تلاش مي كند فقط خدارا بپرستد و از او اطاعت نمايد  او مي كوشد كشش ها و تمايلات دروني و تصميم ها و فعاليت هاي خودرا به گونه اي سامان دهد كه دريك هماهنگي مناسب سمت و سوي خدايي بگيرند و برمحور بندگي او باشند .
7-  تفاوت شرك جلي با شرك خفي درچيست ؟
شرك خفي - 1) تبعيت انسان از غير خدا 2)پيروي فرد ازهواي نفس 3) كسب رضايت ديگران به جاي خدا 
شرك جلي-  شخص آشكارا خداي ديگري غيراز الله بپرستد
  1. دوانسان موحِِّد و مشرك را با يكديگر مقايسه كنيد ؟
انسان مشرک  : از آنجا كه انسان مشرك تحت سلطه تمايلات و خواسته هاي متضاد نفساني خود و ديگران قرار دارد  و فردي است چند شخصيتي با جهت گيري متفرق و سمت و سوهاي پراكنده و درخدمت معبودهاي گوناگون كه هرکدام از اين معبود ها او را به سويي مي كشد و در درونش ستيزه پايان ناپذير به وجود مي آورد و آرامشش را سلب مي كند
انسان موحِّد  :  كسي است كه تلاش مي كند فقط خدارا بپرستد و از او اطاعت نمايد  او مي كوشد كشش ها و تمايلات دروني و تصميم ها و فعاليت هاي خود را به گونه اي سامان دهد كه دريك هماهنگي مناسب سمت و سوي خدايي بگيرند و برمحور بندگي او باشند .
9. منظور از توحيد عملي دربُعد اجتماعي آن چيست ؟
يگانه و يكپارچه شدن نظام اجتماعي درجهت خداوند و اطاعت همه جانبه او
10. بُعد اجتماعي توحيد عملي چگونه تحقق مي يابد ؟
اگر افراد بكوشند كه در روابط خود با يكديگر به جاي خواسته ها و تمايلات خود فرمان الهي را حاكم كنند و مناسبات سياسي و اقتصادي وروابط فرهنگي و مبتنی  براحكام الهي و درجهت رضاي او تنظيم نمايند بُعد اجتماعي توحيد عملي تحقق مي يابد .
11. منظور از شرك اجتماعي چيست ؟ و چه پيامدهايي دارد ؟
  هريك از افراد تمايلات دنياي خودرا دنبال كنند منافع فرد محور فعاليت هاي اجتماعي قرار مي گيرد تفرقه و تضاد جامعه را فرا مي گیرد و امكان رشد و تعالي از بين مي رود  -  اين نوع شرك يعني حاكميت طاغوت ودستورات طاغوت
12 – تشابه و تناسب  توحید عملی در بعد فردی و اجتماعی را بنویسید
 12. تفاوت ميان  توحيد نظری با توحيد عملي در چيست ؟
توحيد نظری ( توحید  در خالقیت و در ربوبیت ) بيانگر نظر و اعتقاد يك انسان متعهد درباره خداوند است به همين دليل همه آن ها از نوع توحيد نظري هستند اما توحيد درعبادت مربوط به جلوه توحيد دراعمال و رفتار ماست از اين رو توحيد عملي نيز ناميده شده است
13. چرا توحيد درعبادت توحيد عملي ناميده مي شود ؟
توحيد درعبادت مربوط به جلوه توحيد دراعمال و رفتار ماست از اين رو توحيد عملي نيز ناميده شده است
14. به چه جهت كلمه لا اله الا الله دژدربرابر گناه است ؟
 چون ايمان قوي تر نسبت به اين كلمه باعث دوري از گناه مي شود
15. عبارت لا اله الا الله دربردارنده ي چه چيزهايي است ؟
دربردارنده تمام مراتب توحيد و همه ابعاد شخصيتي يك انسان موحد است
16-چه چيزهايي سبب شده كه انسان امروز درعين پذيرش توحيد ازخدا غافل باشد؟
بشرامروز سرگرم هيجان هاي كاذب و بدون پشتوانه شده است
17. چگونه مي توان از توحيد نظري به توحيد عملي رسيد ؟
هنگامي كه از مرحله ي شناخت ذهني به ايمان قلبي برسد
18. فقدان فرصت تامل درجهان خلقت چه تاثيري در افراد دارد؟
سبب شده است كه انسان ها همواره از خداوند غافل باشند و خدا در قلب آنها جايگاهي نيافته باشد
19 – معیارهای شرک در دنیای امروز را بنویسید
ü      داشتن ارباب های بجز خداوند و روی آوردن به جهتی غیر از جهت خدا
ü      پذیرش سرپرستی و عبودیت کسانی بجز خدا
ü      خارج کردن خداوند از محوریت زندگی
 20  -  ریشه بت پرستی و شرک در دنیای جدید را بنویسید
ü      وارد نشدن دین در متن زندگی افراد
ü      اصل قرار دادن تمایلات دنیای و نفسانی
درس چهارم :درمسیر اخلاص
1.        زندگي انسان صحنه ي نزاع و انتخاب بين چه جهت هايي است ؟ درخواست خداوند از انسان درنزاع هميشگي وي درزندگي چيست ؟
انسان همواره برسردوراهي بندگي خداوند يا بندگي هواي نفس و شيطان قرار دارد.
خداوند از ما  مي خواهد از عبادت شيطان دور شويم و به بندگي خدا در آييم
1.        خواست خداوند از انسان دربندگي كردن چگونه دروجود او نهاده شده است ؟
اين خواست را خداوند به صورت يك گرايش در خلقت و فطرت ما قرار داده و به وسيله پيامبر الهي وكتاب هاي آسماني ما را به سوي آن راهنمايي نموده است .
2.       اخلاص دربندگي به چه معناست؟
اخلاص دربندگي به معناي يگانه شدن انسان براي خداست -  جهت گیری های انسان سمت و سوی الهی پیدا کند -  همه کار ها  فقط برای رضای خدا و تقرب به او  انجام پذیرد و هوای نفس و شیطان در آن راه نداشته باشد
3.       ميزان اخلاص انسان چه تاثير ونتيجه اي براي او دارد ؟
به هر ميزان كه درجه اخلاص انسان بيشتر باشد مقامش نزد خدا گرامي تر و درجه اش در بهشت بالاتر است
4.       حُسن فاعلي و حُسن فعلي  را با مثال توضيح دهيد . 
درانجام هر عمل هم بايد نيت خالص الهي داشت و هم بايد مطابق با شكلي كه خدا فرمان داده است انجام شود شرط اول را حُسن فاعلي و شرط دوم را حُسن فعلي مي نامند .
حسن فعلی و حسن فاعلی به چه چیز هایی تشبیه شده است  ؟
 منظور حدیث « نیه المومن خیر  من عمله » چیست؟
 5.       اولين ثمره ي اخلاص چيست ؟با مثال توضيح دهيد ؟
عدم نفوذ شيطان درانسان و  ياس او از فرد با اخلاص است مثل داستان حضرت يوسف و زليخا همسر عزيز مصر
6.       شيطان توان فريب چه كساني را ندارد ؟
شيطان نيز در پيشگاه خداوند اقراركرده كه توانايي فريب مومنان با اخلاص را ندارد
7.        شش مورد از ثمرات اولیه اخلاص دربندگي را نام ببريد.
 1-احساس اطمينان و آرامش دروني         2- زندگي سالم و به دور از فساد
 3- احساس لذت واقعي از زندگي خود      4- نجات از دغدغه ها و اضطراب ها
 5- كسب زيبايي هاي معنوي درعين بهره مند مطلوب از لذت هاي دنيا
-   ثمرات عالیِ اطاعت  خالصانه از خدا  را بنویسید
ü      بی نیازی کامل نسبت به غیر خدا     
ü      زندگی جاویدان بدون مرگ معنوی       
ü      قدرت معنوی بیکران  
8.      بنا به فرمايش رسول خدا  (ص) در  ازاي بندگي به فرزندان آدم چه وعده اي داده است ؟ ( ثمرات عالی اخلاص )
           الف- بي نياز ي از ديگران  ب- عدم مرگ معنوي  ج- قدرت معنويت  بيكران
9.       بالاترين ثمره اخلاص دربنــدگي چيست ؟
       ديدار محبوب حقيقي و تقرب به پيشگاه كسي است كه معبود عالميان است
     -    راه های رسیدن به اخلاص و تقویت آن را نام ببرید
•         تقویت روحیه حق پذیری
•         افزایش معرفت به خداوند
•         راز و نیاز با خدا
•         یاد معاد و روز قیامت
•         اهتمام به عمل صالح
10.      تقويت روحيه حق پذيري را به عنوان عاملي براي تقويت اخلاص بررسي نماييد .
اولين قدم براي ورود به بندگي و اخلاص حق پذيري است كسي كه درمقابل حق تسليم و خاضع است به آساني وارد مسيربندگي مي شود وبه سرعت راه موفقيت را مي پيمايد
11.      افراد حق پذير را با پيروان هوي و هوس مقايسه كنيد .
افراد حق پذيرتابع دليل هستند ووقتي عقل آنان حقيقي راه يافت به دنبال آن مي روند اما كساني كه به جاي پيروي از عقل ازهوي و هوس پيروي مي كنند وقتي خيرخواهي اطرافيان و دوستان را مي شوند دست به افكار مي زنند و مي گويند دلم نمي خواهد
12.     دوندايي كه دل را به سوي خود دعوت مي كند چيست ؟
ندايي از عقل  - ندايي از هوس
13.    افزايش معرفت به خداوند را به عنوان عاملي براي تقويت اخلاص بررسي كنيد ؟
به هرميزان كه معرفت و ايمان ما به خداوند بيش تر شود و اورا عميق تر بشناسيم انگيزه ي ما براي عبوديت وبندگي نيز افزايش مي يابد. دعوت قرآن كريم به تفكر و تعقل درآيات و نشانه هاي الهي به همين مقصود است
14.    قرآن كريم به منظور افزايش معرفت به خداوند چه توصيه اي دارد ؟
تفكر و تعقل درآيات و نشانه هاي الهي
15.    رازو نياز با خداوند وكمك خواستن از او را به عنوان عاملي براي تقويت اخلاص بررسي نماييد
نيايش با خداو عرض نياز به پيشگاه او محبت خداوند را درقلب تقويت ميكند غفلت را كنار مي زند و انسان را از امدادهاي او بهره مند مي كند درميان مناجات ها ودعاها نماز جايگاه ويژه دارد نماز عبادتي است كه خداوند خود به ما آموزش داده است و از ما خواسته كه با او اين گونه سخن بگوييم
16.     نيايش با خدا وعرض نياز به پيشگاه او چه ثمرات و نتايجي دارد ؟
       نيايش با خدا و عرض نياز به پيشگاه او  ، محبت خداوند را درقلب تقويت ميكند – غفلت را كنار مي زند و انسان را از امدادهاي او بهره مند مي سازد
17.    هدف هاي برپايي نماز را بنويسيد ؟
مداوم مارا به ياد خدا مي اندازد وحضور اورا درزندگي ما تقويت ميكند
18.    ياد معاد وروز حساب را به عنوان عاملي براي تقويت اخلاص بررسي نماييد.
يكي از راه هاي بسيار موثر براي تقويت عبوديت و  ا خلاص توجه به اين حقيقت است كه همه ما حيات جاودانه اي در پيش داريم كه كيفيت و چگونگي آن درهمين جهان و به دست خود ما تعيين مي شود
19.     انجام عمل صالح را به عنوان عاملي برا ي تقويت اخلاص بررسي نماييد .
اهتمام به عمل صالح : قرآن كريم غالبا ايمان را قرين عمل صالح معرفي نموده و اين بدان معناست كه انسان وقتي مسيرحق و حقيقت را شناخت  پاي درميدان عمل مي گذارد و با هيچ گاه بهانه اي دست از كار و تلاش و مجاهدت برنمي دارد عمل صالح انسان را پرورش ميدهد و وجودش را خالص مي سازد خداوند نيز ادامه مسير را به او نشان مي دهد و هدايتش مي كند
20.     با توجه به آيه ي والذين جاهدوا فينا لَنَهدِيَنَْهُم سُبُلَنا و ان الله لَمَعَ المُحسِنينَ) بگوييد اگر كسي اهل عمل باشد چه عنايتي به او مي شود

- تلاش در راه موفقيت باعث باز شدن دروازه هاي پيشرفت به روي انسان مي شود                     



موضوعات مرتبط: نمونه سوالات درسی متوسطه اول
[ شنبه 9 آبان 1394 ] [ 4:59 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]

سوالات متن دین وزندگی 2

سوالات  متن دين و زندگي 2 درس 1-4

سوالات متن دين و زندگي 2 درس 1

 1-     پاسخ به این سوال که " درچگونه جهانی زندگی می کنیم؟ "چه تاثیری در زندگی انسان دارد؟ ص 4خ3-4

2-     یک جهان خیالی را توصیف کنید. ص7خ آخر ص 8خ1-6

3-     آیا در یک جهان خیالی می توان از قانون وقانونمندی سخن گفت.؟ چرا ؟ص 7 خير خ آخر تا خ اول ص8

4-     در یک جهان خیالی رسیدن  به علم ودانش تا چه اندازه امکان پذیر است.؟چرا؟ ص8 امكان پذير نيست ص 7 خ آخر ص8 خ اول

5-     از ترکیب کدام عناصر نتایج وفوائد بسیار بزرگی حاصل می شود.؟ ص8 پآخر خ1

6-      دی اکسید کربن چه نقش مهمی در حیات روی کره زمین دارد؟ این مسئله چه ارتباطی با نظام موجود در جهان دارد؟ ص9

7-     ویژگی های یک موجود به عنوان، مجموعه ایی از مجموعه ی بزرگ جهان آفرینش را بنویسید. ص11 شماره هاي 1-5

8-     میان مسولیت ها ووظایف در یک مجموعه چه چیزی وجود دارد.در چه صورت کار یک جزء ناقص به نظر می آید.؟ ص14شماره4

9-     هدف چه نقش اساسی ومهمی در یک مجموعه دارد.؟ ص12 شماره 2-4

10- برای پی بردن به این سوال که " چه عاملی سبب می شود که اجزای مجموعه ها با همکاری وپیوستگی به هدف معینی منتهی شود؟ چند فزض می توان تصور کرد؟نام ببرید. ص 1 شماره1-3

11- این فرض که هماهنگی وهمکاری ها خود به خود وبدون نقشه قبلی اتفاق می افتد، درست است یا غلط؟ جرا ؟ ص13

12- آیا خود اجزا یک مجموعه از آگاهی ودانش بر خورد دار ند که متناسب با آن هدف گردهم آیند وهمکاری کنند؟

توضیح دهید؟ص 13

13- کسانی که به خدا معتقد نیستند(مادّیون) می گویند جهان خالق ندارد بلکه خود به خود بوجود آمده است.این نظریه مربوط به کدام یک از فرض های در باره پیدایش جهان است/ وچه پاسخی می توان به آن داد.؟ ص 12 شماره 1

14- ساعت سازی ، اجزای یک ساعت خراب را از هم جدا کرد وپس از رفع عیب ساعت دوباره آن ها را در جای خود قرار داد. آیا بدون کمک ساعات ساز، این اجزا  قادر بودند در جای خود قرار گیرند تا ساعت کامل شود.؟ چرا؟ توضیح دهید. ص 12

سوالات 1-12 در سطح دانش وسوال 13 در سطح كاربرد ووسوال 14 كاربرد

         دين وزندگي 2  سوالات متن درس 2

1.      با مشاهده چه چيز در موجودات مي توان حكمت وتدبير الهي را دريافت.؟ ص16

2.      مجموعه نظام مند چه گونه مجموعه ايست؟ شاخصه اصلي چنين مجموعه اي چيست؟ ص 19 خ1-3

3.      با نگاه عميق به مجموعه هاي پيرامون خود چه چيز را در مي يابيم وبه چه چيز مي رسيم؟ ص19 پ2 خ1-5

4.      با يك مثال  از بدن انسان مجموعه هاي تو در توي آن را بنويسيد وهدفمندي آنرا نتيجه بگيريد؟ ص19 پ2 خ 1-5

5.      آيا در يك مجموعه بزرگ، اعضاي كوچكتر مانع همكاري وهماهنگي سراسري نمي شود.؟ ص21 شماره 2

6.      با يك مثال توضيح دهيد، چرا هرچه دايره ي نظام بزرگتر مي شود، نظم وقانونمندي گسترده تري لازم است كه نظام هاي كوچكتر را در درون خود جاي دهد.؟ ص21 شماره 4

7.      نظام واحد جهاني را با زدن يك مثال بيان كنيد. و نظامند بودن آن يا حكيمانه بودن آن را نتيجه بگيريد؟ ص22

8.      بازگشت انسان وهمه موجودات به سوي خدا درمعارف اسلامي ما چه نام دارد.؟

9.      به نظر شما آيا مي توان فقط به خدا اعتقاد داشت اما وجود جهات آخرت را ناديده گرفت. توضيح دهيد؟ ارزشيابي

سوالات متن درس 3

1.      در ميان كاروان هستي انسان چه سرنوشتي دارد؟ ص 32 خ 1-4

2.      چرا قبل از ورود به بحث معاد بايد ويژگيهاي انسان را شناخت؟ چگونه؟ ص 32

زيرا انسان نيز در كاروان هستي رو به سوي خدا دارد. بازگشت انسان به سوي خدا همان معاد اوست، واينكه انسان در اين ميان سرنوشت ويژه اي دارد. براي پي بردن به اين سرانجام ويژه بايد خصوصيات و ويژگي هاي انسان را با تدبر در قران بي يابيم.

3.      ارزش هركس به چه چيزي بستگي دارد.علي عليه السلام  در اين باره چه فرموده اند؟ ص 35 خ1-3

4.      چرا خداوند توانايي بهره مندي از آنچه در آسمان ها وزمين است را در ما قرار داده است.؟ اين توانمندي كدام ويژگي در انسان را بيان مي كند.؟ ص36 پ3 خ1-3

5.      براي پي بردن به حقايق ودوري از جهل وناداني خداوند چه ويژگي به انسان داده است.؟ ص36 پ4 خ1-3

6.      ايا انسان قدرت تشخيص راه رستگاري وراه شقاوت را دارد؟ بوسيله كدام ويژگي اين امكان حاصل مي شود؟ ص36 پ آخر

7.      اينكه انسان فطرتاً خدا جوست وگرايش به او دارد يعني چه .توضيح دهيد.  كدام آيه در ابتداي درس بيانگر اين ويژگي انسان است ؟ص 37 پ1 خ1-4

8.      انساني كه از ظلم بي زار است وبه خير ونيكي علاقمند است. داراي چه ويژگي خدادادي است، توضيح دهيد.ص37 پ اخر خ1-4

9.      چرا وقتي انسان گناه مي كند، پشيمان مي شود واحساس خوبي ندارد.؟ اين حالت بيانگر كدام ويژگي در انسان است؟ ص37 پ آخر

10.  علاوه بر سرمايه هاي وجودي كه در انسان به امانت نهاده شده است، خداوند چه نعمت هاي ديگري براي هدايت انسان، قرار داده است. ص38 خ1-4

11.  چه عواملي مانع رشد انسان به سوي سعادت مي شود؟ ص38

12.  شيطان معمولا از چه راه هايي انسان را گمراه مي كند.؟ شماره هاي 1-4

13.  آيا روز قيامت مي توان در پيشگاه الهي از خداوند در باره شيطان شكايت كرد.چرا؟ ص39 پ آخر

14.  به نظر شما بهترين راه مبارزه با شيطان چيست؟ ارزشيابي

15.  در آيه بقره/168 چرا خداوند مي فرمايد از خطوات شيطان پيروي نكنيد.؟ منظور از خطوات چيست؟ توضيح دهيد. تجزيه وتحليل


[ شنبه 9 آبان 1394 ] [ 4:15 بعد از ظهر ] [ حسن نارنج پور ]
[ ]